Cowboys and Aliens

Een combinatie van western en science fiction? Waarom niet. In deze film bezoeken aliens het Wilde westen, en ze zijn op zoek naar … goud. Wie had dat gedacht!

Daniel Craig is de vreemdeling zonder geheugen die een westernstadje binnenwandelt. Hij heeft geen idee wie hij is of waar hij vandaan komt. Zijn enige aanknopingspunt is een metalen polsband. Tegen de tijd dat de aliens het stadje aanvallen, heeft Craig zelf al zo’n half dozijn tegenstanders doodgeschoten of doodgemept, we zijn dus ver verwijderd van de vriendelijke wereld van Close encounters of the Third Kind. Spielberg was uitvoerend producent, dus wellicht is dit een volwassen versie van zijn Sf-film uit 1978.

Cowboys and Aliens is niet echt slecht. De effecten zijn niet bijzonder, maar het oogt allemaal hip en chique. Craig is een beetje te veel een gladiator, maar Harrison Ford is op zijn oude dag dan weer een verrassing als cowboy: hij blijkt de juiste kop te hebben om een chagrijnige oude baas te spelen. Er zijn leuke bijrolletjes voor veteranen als Keith Carradine en Clancy Brown. Olivia Wilde is een woeste schone die prima in een westernsetting past, althans in deze chique westernsetting.

Ach, dit is best een aardig tussendoortje, maar het spektakel verdrinkt uiteindelijk in een onophoudelijke stroom ontploffingen en computer generated images. De film begint als western, gaat dan over in SF-horror (tot zover is alles okay) en eindigt als een Michael Bay film. In de dagen van Alien en Predator, toen het nog een helse klus was om een geloofwaardig monster te creëren, waren dit soort films volgens mij veel griezeliger. Regisseurs werden gedwongen tot creativiteit. Je kreeg het monster slechts zo nu en dan te zien en de rest berustte op suggestiviteit. Nu floept alles uit de computer. In Cowboys and Aliens springen wel honderd monsters rond, klauwend, spuwend en krijsend, en geen van hen is echt aangstaanjagend.

6.5 6.5 6 5 6

- The man who shot Liberty Valence (western / drama : 8)
- Colorado Territory (western : 8)