Scott Pilgrim vs. the World

Scott Pilgrim vs. the World

Scott Pilgrim is een enigszins sullige muzikant met een bandje genaamd Sex Bob-omb. Hij heeft een relatie met de veel jongere scholier Knives, maar verliest al gauw interesse als hij Ramona Flowers ontmoet. Zij is de vrouw van zijn dromen, maar heeft een nogal wild verleden, bestaande uit een zevental vriendjes. Als Scott Ramona's hart wil willen, zal hij eerst haar zeven exen moeten verslaan.

Scott Pilgrim vs. the World

Dit gebeurt niet op traditionele wijze door de mannen in elkaar te slaan of door hen met andere agressieve methoden aan te pakken. Nee, de manieren waarop hij de zeven moet uitschakelen zijn nogal onconventioneel en kennen flinke variatie. Zo verslaat hij iemand door een gitaarduel te doen, waarbij magie uit de instrumenten komt na het aanslaan van bepaalde akkoorden. Tegen de lesbische ex van Ramona moet hij juist weer heel andere trucks uit de kast halen. Afijn, zeven duels later (eigenlijk zes, vanwege een tweeling) is Scott heer en meester en mag hij zijn liefje mee naar huis nemen.

Scott Pilgrim vs. the World

De film Scott Pilgrim vs. the World is gebaseerd op de striproman serie Scott Pilgrim van Bryan Lee O'Malley. Als hoofdrolspeler is Michael Cera aangetrokken en ik kan me voorstellen dat dat niet ieders eerste keuze zou zijn voor een rol als deze. De mijne in ieder geval niet en dat komt door de te droogkloterige uitstraling en stem die hij heeft. De meeste komische noten in deze prent kunnen dan ook niet op zijn conto worden geschreven.

Scott Pilgrim vs. the World

Ondanks deze -in mijn ogen- miscasting is er met deze film verder weinig mis. Grafisch oogt Scott Pilgrim als een klok en de soundtrack is ook dik in orde (met nummers van o.a. Beck, Frank Black, Blood Red Shoes en Metric). De humor vind je vooral in de zeven ex-vriendjes die allemaal unieke karakters neerzetten. Ook Scotts bandgenoten en grappen rondom de muziek werken naar behoren. Een prima komedie met een aantal zeer originele vondsten, met genre onspecifieke elementen (fantasy!), maar net niet genoeg kwaliteit om de dvd nog vaker op te zetten.

7 5 7 7 6.5

- Monty Python and the Holy Grail (humor / fantasy : 10)
- Night at the Museum (humor / fantasy : 7)