True Grit (2010)

True Grit uit 1969, geregisseerd door Henry Hathaway, is vooral de geschiedenis in gegaan als de film die John Wayne uiteindelijk de oscar opleverde. Het was ook – dankzij het gigantische succes – de film die de carrière van John Wayne nieuw leven inblies. Het was daarom een verrassing dat de befaamde broers Joel & Ethan Coen een nieuwe versie wilden draaien. Velen waren sceptisch, ook ik. Was dat nou echt nodig? Ik kan nu iedereen geruststellen: de nieuwe True Grit is anders, en ook beter dan de oude (die ook al niet slecht was).

True Grit (2010)

De film van Hathaway was toch vooral een stervehikel dat moest bewijzen dat John Wayne nog niet versleten was. De versie van de broertjes staat dichter bij de oorspronkelijke roman van Charles Portis. True Grit, de roman, gaat niet in de eerste plaats over sheriff Rooster Cogburn, maar over Mattie Ross, het veertienjarige meisje dat hem inhuurt om de moordenaars van haar vader op te sporen. Als oude vrouw kijkt Mattie terug op een gebeurtenis uit haar jeugd, toen ze samen met de éénogige sheriff Rooster Cogburn en de Texas Ranger LaBoeuf (uitgesproken als LaBeef) op Tom Chaney jaagde, de man die haar vader had vermoord. Tijdens de tocht zou ze uitgroeien van kind tot vrouw, en een bijzondere band ontwikkelen met de veel oudere sheriff.

De religieuze en politieke dimensies van de roman zijn geheel buiten beschouwing gelaten, zodat het zwaartepunt komt te liggen op de relatie tussen de beide hoofdpersonages. Ze zijn prachtig getekend: Mattie als vroegrijpe tiener, onervaren maar vastberaden en intelligent, Rooster als de ervaren man van de praktijk, die echter maar één praktijk kent, en verder weinig van het leven afweet. Velen hebben opgemerkt dat Jeff Bridges er niet in slaagt om John Wayne te doen vergeten. Dat is wellicht zo, maar hij zet een geheel ander personage neer, meer een groot kind dan een oude man. De inderdaad 14jarige Hailee Steinfield is sensationeel als Mattie. We zullen nog van haar horen. Er zijn verder mooie bijrollen voor Josh Brolin (als Tom Chaney) en Barry Pepper.

True Grit (2010)

True Grit is een intelligente western, wellicht de beste van de afgelopen jaren, ontroerend en spannend, en met plotselinge, verrassend gewelddadige actiescènes. De nieuwe versie is bruter dan de versie uit 1969, maar tegelijkertijd is er meer plaats voor humor. Het middendeel is een beetje slepend, maar het emotionele slot behoort zeker tot de beste dingen die de gebroeders Coen ooit hebben gemaakt. Ook mensen die normaal niet van westerns houden, zullen van deze film genieten.

7.5 8 8.5 7.5 8

- The man who shot Liberty Valence (western / drama : 8)
- Stagecoach (western / drama : 8)