Sono Sartana, il vostro becchino

Op brute wijze overvalt een bende een bank en maakt $300.000 buit. Een van de overvallers was gekleed als de illustere revolverheld Sartana. Hierop komt er een prijs te staan op het hoofd van de echte Sartana, die zich aldus opgejaagd ziet door tientallen premiejagers. Sartana houdt echter zijn hoofd koel en gaat vastberaden op zoek naar de werkelijke daders, hierbij het grove geweld niet schuwend...

Sono Sartana, il vostro becchino

Sono Sartana, il vostro becchino, vertaling: Ik ben Sartana, uw grafdelver, is de tweede film in een reeks van vier rondom het personage Sartana. Deze in het zwart geklede revolverheld, die dodelijker is dan het voorstellingsvermogen toelaat, wordt meestal iets te doen gegeven dat zich het best laat vergelijken met detectivewerk. Zo ook in het onderhavige geval, hetgeen  een whodunnit oplevert die bij vlagen ietwat te ingewikkeld inelkaar steekt. Het drukt mijns inziens de pret niet, al is de verwarring met name in het middenstuk debet aan een laag tempo.

Actie bevat de prent echter in ruim voldoende mate. Er wordt regelmatig aardig uitgepakt met geweldige schietpartijen. De cinematografie hierbij is op zijn minst frivool te noemen, met bizarre camerazwenkingen die de doodsrollen van vele neergeschotenen emuleren. Niet iedereen zal hiervan kapot zijn, doch ik vind het wel passen in een setting die nauwelijks lijkt op wat het echte Wilde Westen behelste.

Van realisme hoeft deze Italiaanse western het dus niet te hebben, maar enige pretenties in die richting herbergt ze ook niet. Dit wordt verder benadrukt door enkele vondsten, die niet zouden misstaan in een James Bond film uit de jaren '60, waarbij de geloofwaardigheid volledig absent is. Het maakt de film apart en vermakelijk en geeft blijk van een gezonde dosis zelfspot.

Ook de personages en hun acteurs zijn vermakelijk, met een adequate Gianni Garko als de stoïcijnse titelheld. Garko heeft het kunstje duidelijk van Clint Eastwood afgekeken, maar beschikt over de juiste uitstraling om het te laten werken. In de bijrollen vinden we een goede Frank Wolff als Buddy Ben, een zwerver die Sartana's sidekick is. Klaus Kinski vermaakt ook, als immer verliezende gokker die Sartana wil vangen om zo zijn gokschulden te kunnen betalen.

Sono Sartana, il vostro becchino is volgens velen de zwakste uit de Sartana serie. Hoewel er geen sprake is van een huzarenstuk, weet de film echter met gemak de gemiddelde western te overtrefffen; zij het niet om de kwaliteit, dan wel om het vermaak dat er wordt geboden.

7 7 7 7 7

- Compañeros (western : 8.5)
- Django (western : 8)