Hua Mulan

Yep, dit is dezelfde Mulan als de Mulan van de tekenfilm, het Chinese meisje dat de plaats van haar vader in het leger innam, en in de strijd tegen buitenlandse indringers een nationale held werd. Er wordt verondersteld dat de legende rond Mulan teruggaat op een historisch personage. Over de historische Mulan is weinig bekend. Tegenwoordig wordt aangenomen dat ze heeft geleefd in de periode die bekend staat als ‘De Noordelijke Wei’ (386-534), toen China vanuit het noorden werd aangevallen door de Rouran, een Mongools ruitervolk. In deze film wordt deze hypothese gevolgd.

Hua Hu is een ouder wordende man die zijn dagen slijt met het vertellen van sterke verhalen en het drinken van wijn. Omdat hij nooit een zoon heeft gehad, heeft zijn dochter Mulan zich steeds als een vechtjas gedragen: ze is al haar mannelijke leeftijdsgenoten de baas. Als het rijk wordt aangevallen door vijandelijke legers, wordt Hu opgeroepen voor militaire dienst. Zijn  dochter begrijpt dat een militaire campagne zijn dood zou betekenen, en neemt stiekem zijn plaats in. Slechts twee collega’s ontdekken dat zij een vrouw is, haar dorpsgenoot Xiaohu, plus de officier Wentai, die zal uitgroeien tot haar grootste vriend (en geliefde). Twaalf jaar blijft Mulan in het leger, en in die tijd, wordt ze volgens de legende twaalf keer gepromoveerd, totdat ze de allerhoogste rang bekleedt.

Hua Mulan is een epische spektakelfilm, die een handige mix biedt van romantiek en actie, op maat gesneden voor een breed publiek. Naar Chinees gebruik worden we getrakteerd op een paar uiteenzettingen over heldenmoed, gemeenschapszin en zelfopoffering, en er is tevens veel aandacht voor het romantische verhaal dat – heel typerend – geen happy end kent. Het verzoenende slot wil namelijk dat Mulan’s geliefde Wentai in het huwelijk treedt met een prinses van de Rouran, om de eenheid van het Rijk te verzekeren.

Hua Mulan bestrijkt een lange periode, en dit leidt tot versnippering, vooral in de eerste heft van de film. Gelukkig vertoont het tweede deel meer samenhang. Er is wat te veel romantiek en sentiment, maar de slagveldscènes zijn behoorlijk spectaculair, en het acteerwerk is – zeker voor dit soort films – verrassend goed. Zhao Wei is natuurlijk veel te lieftallig voor haar rol (als Mulan werkelijk 12 jaar lang voor een man werd aangezien, zag ze er waarschijnlijk eerder uit als een kogelstootster), maar het oog wil ook wat. Hua Mulan heeft niet de intensiteit en dramatische kracht van een film als Red Cliff, maar biedt toch aardig kijkvoer.

Mulan is blijkbaar populairder dan ooit. Naar verluidt werkt Hollywood momenteel aan een biopic. Als regisseur wordt Jan de Bont genoemd.

7 7.5 7 6 7

- Pompeii (romantiek / actie : 7)