A Lawless Street

De eerste van twee westerns die acteur Randolph Scott maakte met regisseur Joseph H. Lewis (de andere is 7th Cavalry). Scott was ten tijde van deze film al 57 jaar oud en in de nadagen van zijn carrière. Toch moest voor hem het beste nog komen. Bud Boetticher raakte dankzij A lawless Street onder de indruk van Scott’s verschijning en contracteerde hem voor een reeks legendarische westerns zoals Decision at Sundown, Ride Lonesome en Comanche Station, die Scott’s naam  wereldberoemd zouden maken. Op zijn oude dag speelde hij ook nog in Sam Peckinpah’s Ride the High Country.

A Lawless Street

A Lawless Street heeft een alleraardigst uitgangspunt: Scott speelt een ouder wordende sheriff die zoveel gespuis heeft neergeschoten, dat hij een beroemdheid is geworden (zijn personage lijkt geïnspireerd op Wayatt Earp). Bovendien zijn de burgers die hem hebben aangesteld, hem liever kwijt dan rijk: ze hebben zelf duistere plannen met hun stadje en kunnen daarbij geen schietgrage sheriff gebruiken. Er worden diverse scherpschutters ingehuurd om Scott uit te schakelen, maar hij verslaat ze allemaal (hij is ze letterlijk te snel af), maar dan verwondt hij zijn hand bij een vuistgevecht …

In de jaren vijftig werden veel van dit soort westerns gedraaid: psychologische drama’s die een grimmig beeld schetsten van het leven in een westernstadje (het bekendste voorbeeld is High Noon). Het idee van de revolverheld die steeds wordt uitgedaagd, lijkt afgeleid van The Gunfighter (met Gregory Peck). A Lawless Street haalt het niet bij die illustere voorgangers, maar had toch een kleine klassieker kunnen zijn, indien het slot beter was uitgewerkt. In het stadje duikt ook het voormalige liefje van Scott op; ze heeft hem verlaten vanwege zijn gevaarlijke leven als revolverheld, maar houdt eigenlijk nog steeds van hem. De liefde is wederzijds en dat geeft aanleiding tot een happy end dat niet bij de toon van de film past.

Toch blijft dit een heel aardige wildwestfilm, goed geacteerd, bij vlagen spannend. Het muzikale intermezzo is voor de verandering ook vrij leuk en geeft kijkers bovendien een kans om een leuke ontdekking te doen. Het liefje van Scott wordt gespeeld door Angela Lansbury, die velen zullen kennen van de TV-serie Murder she wrote, waarin ze een vrouwelijke speurneus op leeftijd speelt. In deze film is ze dertig, en op die leeftijd bleek ze over een fraai onderstel te beschikken.

A Lawless Street

6 7 7 6.5 6.5

- The man who shot Liberty Valence (western / drama : 8)