Una pistola per Ringo

De openingsscène van A Pistol for Ringo is heel bijzonder: twee mannen ontmoeten elkaar in de hoofdstraat van een westernstadje, en houden halt op korte afstand van elkaar. In de meeste gevallen betekent dit een revolverduel, maar dit keer houden zij halt om elkaar een prettige Kerst toe te wensen. Het is Kerstmis in het Italiaanse wilde westen.

Maar A Pistol for Ringo is een spaghettiwestern, dus de Kerst die we beleven, is geen vreedzame. De bandiet Sancho (gespeeld door Sancho!) steekt de grens over om op 24 december een Amerikaanse bank te overvallen. Hij wil zo snel mogelijk terugkeren naar Mexicaans grondgebied, maar raakt bij de overval gewond en neemt daarom zijn toevlucht in een ranch vlakbij de grens. De sheriff omsingelt de ranch, maar durft niet aan te vallen, omdat de dochter van de rancher zijn verloofde is. Er is maar één persoon die hem behulpzaam kan zijn: de vermaarde scherpschutter Ringo. Maar Ringo zit momenteel in de gevangenis omdat hij (uit zelfverdediging zegt hij zelf) een paar ongure types heeft neergeschoten. Ringo wordt vrijgelaten en belooft de sheriff om de bende te infiltreren. Eenmaal aangekomen op de ranch, begint Ringo echter onmiddellijk met de Mexicanen te onderhandelen over de verdeling van de buit …

A Pistol for Ringo was de grote doorbraakfilm van de legendarische Italiaanse acteur Giuliano Gemma, die hier nog gebruik maakt van het pseudoniem ‘Montgomery Wood’. Tot dan toe had men steeds een Amerikaanse B-acteur gevraagd om de hoofdrol te komen vertolken, maar Gemma bewees dat Italiaanse acteurs de klus ook konden klaren. Het succes van A Pistol for Ringo was zo groot dat onmiddellijk een tweede Ringo-film werd opgestart (met dezelfde cast en regisseur) en verschillende lopende producties werden hertiteld en een ‘Ringo’ in de titel kregen.

Regisseur Duccio Tessari was de assistent van Leone bij A Fistful of Dollars. Net als de man zonder naam (Eastwood) is Ringo een opportunist die graag zijn voordeel doet met gevaarlijke situaties waar mogelijk geld in zit. Hij is echter meer een flierefluiter dan een cynicus, en draagt geen versleten poncho maar zit goed in het pak. Het script van A Pistol for Ringo is levendig en zit vol wendingen. Er is zelfs een geslaagde romantische subplot (een zeldzaamheid binnen het Italiaanse westerngenre) met de oudere rancher die een vrouwelijk lid van de bende (de verrukkelijke Nieves Navarro) succesvol het hof maakt. Alleen het slot is wat vlakjes, met iets te veel ongein om het spannend te houden.

De meeste critici vinden de tweede Ringo-film, Il Ritorno di Ringo, nog beter dan deze. Het vervolg is dramatischer, deze eerste Ringo kent een vlotter verloop en heeft meer actie. Volgens mij bevinden de beide films zich op hetzelfde niveau. Prettige Kerstdagen, Ringo!

7 7 7 7 7

- The man who shot Liberty Valence (western / drama : 8)
- Colorado Territory (western : 8)