Predators

Acht personen worden wakker … op het moment dat ze uit een vliegtuig worden gegooid.

Wat je noemt een leuke binnenkomer. Ze worden gedropt in een tropische jungle, maar geen van hen weet waar ze precies zijn of wat de bedoeling is. Het is me een raar stelletje dat daar in de jungle werd gedropt: een huurling, een terdoodveroordeelde, een Yakuza, en Russische commando, een Israëlische scherpschutter (van het zwakke geslacht), een Mexicaanse huurmoordenaar, plus een Afrikaanse vrijheidsstrijder. En dan is er ook nog een medicus, de enige zonder een gewelddadig verleden. Of zou hij …

Voor alle duideliijkheid: Predators is het geesteskind van Robert Rodriguez, maar werd niet door hemzelf geregisseerd. Volgens Rodriguez liep hij al in de jaren negentig rond met het idee voor de film, die eigenlijk de directe opvolger had moeten zijn van de film met Schwarzenegger. Als dat waar is, is het vreemd dat het eerste halfuur, waarin de acht gedropten wanhopig op zoek gaan naar een verklaring voor de gebeurtenissen, sterk lijkt te zijn beïnvloed door de TV-serie Lost want die was er in de jaren negentig nog niet.

Enfin, veel maakt het niet uit. Dat eerste halfuur is suggestief en spannend, en ook het beste deel van de film. Nadat de acht hebben ontdekt waar ze zijn - op een andere planeet, en wel de thuisplaneet van de predators uit de eerdere delen – wordt de actie explicieter, maar de samenhang losser. De mens is op deze planeet groot wild. De acht blijken te zijn ontvoerd door de predators, om op hun verre planeet te figureren in een bizar spelletje. Verder zijn er nogal wat verhaalelementen ontleend aan James Camerons Aliens, met een eenzame overlevende die de ruimtereizigers wat informatie verschaft over de planeet en haar roofzuchtige bewoners, maar het komt allemaal nogal rommelig over. De jungleopnamen (geschoten op Hawaii) zien er overigens prachtig uit.

De rolverdeling is opmerkelijk: Adrien Brody kennen we vooral als de spicht uit intellectuele films van Ken Loach en Roman Polanski; voor de gelegenheid heeft hij zeker 10 kilo aan spiermassa bijgekweekt en ook geleerd om zijn stem enkele octaven te laten zakken. Alice Braga is een nichtje van de befaamde Braziliaanse actrice Sonia Braga, en net als haar tante geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Laurence Fishburne speelt voornamelijk zichzelf: een wat voor zich uit brommende zonderling. Net als Brody is hij flink aangekomen, maar in zijn geval is er meer sprake van vet dan van spieren.

Ach, men komt met deze film de tijd wel door, zó slecht of saai is hij nou ook weer niet, maar ik had er toch wat meer van verwacht. Predators is stukken beter dan AVP: Alien Vs. Predator, maar haalt het niet bij het origineel met Arnie, Predator. Een zesje is alles wat ik hier voor over heb. Een klein zesje.

7 7 6 4 6

- Black Death (actie / horror : 7)
- Ghosts of Mars (actie / horror : 6.5)