The Texican

Gewezen sheriff Jess Carlin heeft, onterecht, een prijs op zijn hoofd staan en vertoeft daarom in Mexico. Wanneer hij verneemt van de moord op zijn broer, een journalist, ziet hij zich genoodzaakt terug te keren naar Amerikaanse bodem. Carlin's broer vond de dood, daar hij in een plaatselijke krant berichtte over de criminele praktijken van Luke Starr, een man die het stadje in kwestie inderdaad als een mafioso regeert. Carlin gaat op onderzoek uit en is van zins de moord op zijn broer te wreken...

The Texican

Het is aardig om Audie Murphy in een western te zien die zich het beste laat omschrijven als een nauwe vermenging van twee ongelijksoortige western invloeden. Enerzijds valt er een nadrukkelijke Europese toonzetting te bespeuren in landschap, muziek (een van Nico Fidenco's beste western-scores) en bijrollen. Anderzijds is er de onmiskenbare Amerikaanse invloed van regisseur Lesley Selander (o.a. Tomahawk Trail en Fort Vengeance) en de vlekkeloze hoofdrolspeler Audie Murphy.

Vanwege zijn hybride karaktertrekken valt de film vaak niet bijster goed. Dit geldt voor zowel de liefhebber van de Amerikaanse western, als voor de spaghetti westernfan. Voor de laatste is het voornaamste punt van kritiek dat de immer geschoren Audie Murphy in zijn schone kleren niet thuis hoort in een rauwe, groezelige, spaghetti western. Het oogt in beginsel inderdaad wat vreemd, maar ongeloofwaardig is het in mijn optiek niet, daar Murphy (wederom) aardig werk aflevert.

The Texican

Ook de rest van de rolbezetting is interessant. Oscarwinnaar (All the King's Men) Broderick Crawford speelt -letterlijk- de heavy, met een acteerprestatie die me deed denken aan die van Paul Sorvino in Goodfellas. Beiden vertolken op geslaagde wijze een corpulente gangsterbaas die zich traag door de prent beweegt, om de simpele reden dat ze voor niemand aan de kant hoeven. Het verhaal gaat dat Murphy de drank van de zuipende Broderick verdunde met water om de draaidagen nog enigszins draaglijk te maken. Het verhaal is makkelijk te geloven wanneer je Broderick's acteerwerk bekijkt. Met een lome, schijt aan alles houding geeft hij zijn personage precies hetgeen dat nodig is. Broderick´s handlanger wordt gespeeld door Aldo Sambrell, die ook een memorabele rol neerzet. Voorts zijn actrices Diana Lorys en Luz Márquez plezierig aan de ogen.

6 6 6 5 6

- Compañeros (western : 8.5)
- Django (western : 8)