Bitch Slap

In de jaren zestig en zeventig verschenen veel B-films die tegenwoordig bekend staan onder de term exploitation. Deze term staat op de 'uitbuiting' van een zeker element in de film, met over het algemeen als doel het publiek te shoqueren en zodiende bezoekers te genereren. Onderwerpen die in deze films centraal staan zijn zeer divers, variërend van seks, geweld of dikke tieten tot negers, nonnen en nazi's. Een van de grootmeesters van dit genre is Russ Meyer, die vooral wist te scoren met de combinatie van babes, boobs and guns.

Bitch Slap

Tegenwoordig staat het subgenre weer redelijk in de belangstelling. Quentin Tarantino en Robert Rodriguez hebben er met hun combifilm Grindhouse de nodige impuls aan gegeven. Met wisselend succes, maar dat terzijde. Met de actiefilm Bitch Slap wordt ook een bijdrage aan de herleving van het genre gegeven. Centrale ingrediënten zijn ook hier babes, boobs and guns.

Bitch Slap

Bitch Slap opent met een drietal vrouwen (Hel, Trixie en Camero) in de woestijn die op zoek zijn naar een voorwerp dat ergens bij een trailer begraven ligt. Onduidelijk is wat ze precies zoeken, maar met behulp van flashbacks wordt langzaamaan een tipje van de sluier opgelicht. Er zijn echter ook andere kapers op de kust, zoals een duo criminelen dat nog een appeltje met de dames te schillen heeft. Ook een politieagent blijkt een rare verhouding met een van de dames te hebben en dringt zichzelf op. Het moeilijkste lijken de dames het echter met zichzelf te hebben: ze vertrouwen elkaar namelijk voor geen meter en hebben allen een eigen agenda.

Bitch Slap

Bitch Slap heeft het hart op de goede plaats zitten en heeft een aantal goede vindingen. Zo is er ruimte voor -weliswaar erg flauwe- de nodige humor en is actie ruimschoots aanwezig. Schietpartijen en vuistgevechten vormen een integraal onderdeel van deze film en het is natuurlijk leuk dat het een keer vrouwen zijn die elkaar flink te grazen nemen. Een aantal scènes grenzen bijna aan het memorabele en zullen de kijker een tijdje bijblijven. Misschien niet het juiste voorbeeld hiervan, maar wanneer de drie hoofdrolspeelsters midden in de woestijn een watergevecht met elkaar hebben, zie je een exemplarische scène uit deze actieprent.

Bitch Slap

Toch is Bitch Slap niet de exploitation-tribute die het had kunnen zijn. Dit komt vooral doordat het geheel te gestilleerd overkomt. Er is duidelijk een aardig budget beschikbaar geweest voor de camera's en de editing achteraf. Ook is er flink geld aan de effecten besteed. Hierdoor is het gevoel naar echte exploitation te zitten kijken een stuk minder aanwezig. Ook is het acteerwerk behoorlijk slecht te noemen, maar niet van een dermate laag niveau dat het weer humor wordt. Jammer is bovendien dat er gekozen is voor een behoorlijk kuize uitvoering. Er wordt geen bloot getoond en bloed vliegt te weinig in het rond. Dat is toch echt een gemis te noemen in deze film. Ten slotte ben ik van mening dat er te veel leentjebuur is gespeeld bij films als Smokin' Aces en Lucky Number Slevin. Toch is Bitch Slap een prima filmpje om een keer op te zetten. Al is het maar voor de bouncy boobs van de gun-handling babes.

6 4 6 5 6

- Turbo Kid (actie / humor : 8.5)
- Kingsman: The Secret Service (actie / humor : 7.5)