Collateral Damage

Collateral Damage is een van de minst bekende films met Arnold Schwarzenegger. Het is ook een van de minst succesvolle: de film kwam zelfs niet uit de kosten. Collateral Damage was in volle productie toen de WTC-torens werden aangevallen door Al-Quaida. De film gaat over de strijd tegen terrorisme, maar de terroristen zijn Colombianen, en daar zat het publiek anno 2002 niet op te wachten. Ook werd een spectaculaire scène geschrapt, waarin een vliegtuig werd gekaapt. Tel uit je winst. Of beter: je verlies.

Arnie speelt een brandweerman wiens gezin toevallig betrokken raakt bij een terroristische aanslag van Colombiaanse rebellen. Zijn vrouw en kind komen om het leven bij de aanslag die eigenlijk was gericht tegen een hoge functionaris van de CIA. Arnie krijgt de belofte dat de dader van de aanslag, een terrorist genaamd El Lobo, voor de rechtbank zal worden gebracht, maar door een ommekeer in de diplomatieke betrekkingen, komt hier niets van terecht. Arnie besluit nu zelf naar Colombia af te reizen om met El Lobo af te rekenen …

Collatoral Damage heeft op het eerste oog alle noodzakelijke elementen voor een geslaagd actievehikel. Er is volop actie, er zijn gemene schurken, en er is een onverwoestbare Arnie. En toch werkt de film niet echt. Arnie is een man van middelbare leeftijd geworden en oogt een beetje loom en vermoeid.  Door zijn personage wat menselijker te maken – hij is hier geen commando of terminator, maar een brandweerman – vallen zijn beperkte acteerkwaliteiten meer op dan voorheen, om nog maar te zwijgen van zijn potsierlijke Engels. Cliff Curtis is bovendien een wat vlakke terrorist. Francesca Neri redt de boel enigszins met een prima rol als de vrouw van El Lobo, die een cruciale rol in het verhaal speelt.

Het besluit om de scène met de vliegtuigkaping te schrappen is begrijpelijk, maar het gat werd niet goed opgevuld. Er is volop actie, maar het is teveel van hetzelfde, en echt spannend wordt het pas in het laatste halfuur. Er zijn een paar aardige bijrolletes van onder meer John Turturo (als Arnie’s celmate in Colombia) en John Leguizamo (als de medewerker van El Lobo, die de drugsplantage runt waarmee de revolutionaire activiteiten worden gefinacierd). Leguizamo zou een betere El lobo zijn geweest dan Curtis. Al bij al is dit een teleurstellende film.

7 6 4 4 5

- Gladiator (actie / drama : 8.5)
- Chi bi (Red Cliff) (actie / speelfilm : 8)