Family Plot

Dit is Hitchcocks allerlaatste. Ik heb me voor deze site gericht op de latere productie van de oude meester. Met uitzondering van Frenzy, hebben die films een zwakke reputatie, zelfs onder zijn fans. Ruim dertig jaar na zijn dood bleken films als Topaz en Torn Curtain echter aan een zekere herwaardering toe. Het zijn geen meesterwerken, maar toch bekwaam gemaakte en onderhoudende spionagethrillers. Over Family Plot ben ik minder te spreken.

Het uitgangspunt klinkt goed: Blanche, een vrouwelijke helderziende, krijgt van één van haar klanten, een oude vrouw, het aanbod om een vergeten familielid op te sporen. De vrouw heeft in het verre verleden de baby van haar ongetrouwde zus ondergebracht  bij een kinderloos echtpaar van lagere komaf. Op hoge leeftijd heeft ze spijt van deze harteloze daad en daarom wil ze haar fortuin nalaten aan haar neefje van wie ze alleen weet dat hij Arthur Adamson heet. Blanche gaat samen met haar vriend, een werkeloze acteur, op zoek naar Arthur en komt hem al snel op het spoor, maar er is een complicatie: Arthur is een schurk die in het verleden zijn eigen pleegouders heeft vermoord en nu samen met zijn vriendin (en partner in het kwaad) rijke mensen ontvoert …

Hitchcock lag voortdurend overhoop met zijn scenarist Ernest Lehman, die een serieuze thriller voor ogen stond, terwijl Hitchcock meer mogelijkheden zag in een  komische aanpak. Als gevolg is Family Plot zelden spannend, terwijl de film ook niet erg grappig is. Verder kreeg Hitch op zijn ouwe dag te maken met budgettaire problemen. Zijn voorgaande films hadden weinig succes gekend en daarom wilde de studio de sterren niet betalen die hem voor ogen stonden, zoals Burt Reynolds, Al Pacino en Faye Dunaway. In plaats daarvan moest hij genoegen nemen met Bruce Dern, William Devane en Barbara Harris. Alleen Karen Black was zijn oorspronkelijke keuze.

Echt slecht is Family Plot niet, maar het is allemaal weinig opwindend en net als je denkt dat het spannend wordt (tegen het eind), volgt er een zwakke ontknoping. Het kwartet acteurs is tamelijk kleurloos, met uitzondering van Dern (de man die John Wayne in de rug schoot in The Cowboys, en tevens de vader van Laura Dern). Bijrolacteur Ed Lauter steelt moeiteloos de show als niet zo snuggere huurmoordenaar. Er valt niet aan te ontkomen: Family Plot is een matige film. Hitchcock had hem beter niet kunnen maken, Frenzy was een betere afsluiting van zijn carrière geweest.

5 5 5 5 5

- Tais-Toi (humor / misdaad : 7)
- Dalkomhan insaeng (A Bittersweet Life) (misdaad / drama : 8)