Un Dollaro Bucato

Met Un Dollaro Bucato zitten we nog steeds vroeg in de carrière van Giuliano Gemma. Hij maakte deze film tussen de twee Ringo films in. Inhoudelijk staat de film het dichtst bij Il Ritorno di Ringo: het verhaal is gesitueerd vlak na de Amerikaanse burgeroorlog, en heeft als onderwerp de problemen die oorlogsveteranen ondervinden om een nieuw leven op te bouwen in een verscheurde naoorlogse maatschappij.

De gebroeders Hammond zijn twee Zuidelijke krijgsgevangen. Na de capitulatie van de Zuidelijke troepen, worden de gevangen vrijgelaten; de oudste van de twee, Gary, gaat terug naar zijn vrouw, terwijl zijn jongere broer Phil de wijde wereld intrekt om een baantje te zoeken. Als voormalige ‘rebel’ krijgt Gary echter te maken met discriminatie, en hij is verplicht om net als zijn broer elders werk te zoeken. In het stadje Yellowstone wordt hij ingehuurd door een bankier om een crimineel op te pakken. Op het moment dat hij de man wil inrekenen, ziet hij wie het is: zijn broer Phil.

Un Dollaro Bucato

In de verwarring die ontstaat, worden beide broers neergeschoten. Phil overlijdt, maar Gary overleeft doordat de kogel werd afgebogen door een dollar die hij als een medaillon om zijn hals draagt, een dollar met een gaatje (un dollaro bucato), die hem door zijn vrouw werd geschonken. De officiële lezing is dat er sprake was van een tragisch ongeval, maar Gary begrijpt dat er meer aan de hand was, en tracht daarom na zijn herstel de ware toedracht te achterhalen.

Gemma speelt opnieuw een personage dat het midden houdt tussen de klassieke held uit de Amerikaanse westerns en de ruige antiheld van de spaghettiwesterns. Het scenario lijkt ook Amerikaanse en Italiaanse elementen te verenigen; het levenreddende medaillon (hier dus een dollar) is zelfs afkomstig uit Middeleeuwse verhalen rond de kruistochten, waarin de heldhaftige kruisvaarder traditioneel een voorwerp bij zich draagt, dat hem herinnert aan de jonkvrouw die thuis op hem wacht, en op het beslissende moment verhindert dat een pijl of zwaardpunt zijn hart doorboort.

Dit is de eerste van drie westerns die Gemma draaide met regisseur Giorgio Ferroni (de andere twee zijn Per pochi dollari ancora en Wanted). De films vormen geen echte trilogie, het verbindende element is Gemma, die telkens een personage genaamd Gary vertolkt. Un Dollaro Bucato is zondermeer een onderhoudende western, maar een echte topper in zijn soort is het niet. Er is volop actie, Gemma is in uitstekende vorm, maar de toon is soms wat te plechtstatig, wat vooral een probleem vormt voor de romantische scènes, die nogal klef aandoen.

6.5 7 6.5 6 6.5

- The man who shot Liberty Valence (western / drama : 8)
- Colorado Territory (western : 8)