Arizona Colt

Om nieuwe leden voor zijn bende te recruteren, overvalt de bandiet Gordo Watch een Mexicaanse staatgevangenis. Hij bevrijdt de gevangen en om hen tot gehoorzaamheid te dwingen, laat hij ze  brandmerken met de S van Schorpioen, het herkenningsteken van de bende. Eén van de gevangenen, de fameuze scherpschutter Arizona Colt, weigert zich bij de bende aan te sluiten, en komt uiteindelijk tegenover zijn bevrijders te staan, als hij door een plaatselijke saloonhouder wordt ingehuurd om de dood van diens dochter te wreken, die door een lid van de Schorpioenbende  is vermoord …

Arizona Colt

Giuliano Gemma is Arizona Colt

De Italiaanse acteur Giuliano Gemma was in de beginjaren van de spaghetti-western uitgegroeid tot een megaster dankzij de Ringo-films. Bijnamen als Angel Face en Bello Giuliano verwijzen naar zijn knappe uiterlijk: Gemma was een mooie jongen en vanwege zijn populariteit bij het vrouwelijke bioscooppubliek, werd excessief geweld in de Ringo-films vermeden. Arizona Colt was een poging om hem van een ‘harder’ imago te voorzien. Het personage is feitelijk een variant op de Man Zonder Naam uit de Dollarfilms van Sergio Leone: hij heeft evenmin een naam. Zoals hij zelf verklaart, is  Arizona de streek waar hij vandaan komt *, en Colt het merk van zijn revolver.

Ook het geweld is meer op de maat van de Dollarfilms, of zelfs nog een graadje erger: in een tamelijk gruwelijke scène wordt Arizona Colt verminkt door Gordo Watch, die hem door beide armen en benen schiet. Toch blijft er een sterke ironische ondertoon aanwezig, al was het maar in de namen van de personages. De vriend van Arizona Colt heet Double Whisky: als de man een dubbele whisky bestelt, vraagt hij om twee flessen. Gordo Watch wordt zo genoemd omdat hij niet bepaald slank is (Gordo is Spaans voor dik), en gek is op een zakhorloge dat hij van zijn vader heeft geërfd; dat wil zeggen: toen zijn vader hem vertelde dat hij na diens dood het zakhorloge zou erven, schoot hij de man dood en was het horloge van hem!

Arizona Colt

Fernando Sancho als Gordo Watch

Arizona Colt is een karakteristiek spaghettiwestern uit de bloeitijd van dit genre. Als je een iemand die van toeten noch blazen weet zou moeten uitleggen wat een spaghettiwestern is, zou je hem deze film kunnen aanbevelen: kijk maar, dit is nou een echte spaghettiwestern. Echt bijzonder is Arizona Colt dus niet, maar Giuliano Gemma en Fernando Sancho maken er een geweldige show van. Ondanks de grote lengte verveelt de film geen moment, er is volop actie (vuurgevechten, vuistgevechten) en de relativerende humor is heerlijk bezopen. Alleen het slot (afgekeken van A Fistful of Dollars) valt een beetje tegen, en het kapsel van de Franse actrice Corinne Marchand (vooral bekend uit kostuumdrama’s) zou ik niet echt aantrekkelijk willen noemen. Maar ja, het was een coproductie met Frankrijk en de Fransen wilden per se een Franse actrice naast Gemma.

Arizona Colt

Corinne Marchand en haar kapsel ...

* Vreemd genoeg kreeg de film in de VS de titel "The Man from Nowhere", hetgeen onzin is in het licht van deze uitleg.