Hoero tekken

Al in de eerste scène zien we een gozer aan gort worden geschoten door mafia in Hong-Kong. Het betreffende personage wordt gespeeld door Henry Sanada, met wie ik aangenaam kennismaakte in Ninja in the Dragon's Den. Gelukkig komt er een tweeling broer om de hoek kijken. Deze Joji krijgt van zijn stervende 'vader' te horen dat deze zijn vader helemaal niet is en dat Joji als kind ontvoerd is en zo dus in Texas is beland. Enfin, de man geeft Joji nog even mee dat hij zijn echte familie in Japan moet gaan opzoeken.

Hoero tekken

Joji's ouders blijken vermoord te zijn door Joji's oom die een kwaadaardige klootzak is, uit op een diamant om een nieuwe dynastie te stichten. Even hoopt hij Joji te winnen voor zijn zaak, maar deze wil daar niets van weten. Dus besluit de oom Joji uit de weg te ruimen, maar eerst moet de diamant gevonden worden. De aanwijzingen hiertoe staan, in braille, in de muziekdoos van Joji's blinde zus. Voordat ik het vergeet: Joji's oom is tevens bezig met een grote heroïne deal en hij verzamelt Nazi prullaria. Enfin, Joji heeft zijn handen vol bij thuiskomst. Gelukkig schiet een mysterieuze narcotica agent te hulp...

Hoero tekken

Deze film doet er alles aan om de kijker niet te vervelen en slaagt hierin. De voornaamste acteur kan bovendien alles: Vechten, varen, paardrijden en de meest levensgevaarlijke stunts. Hoewel de hoes van de Nederlandse VHS de film aanrpijst als een Sonny Chiba film, speelt deze slechts een bijrol. Maar dat is niet erg want Henry Sanada zorgt voor geweldig vermaak. Chiba regisseerde overigens wel de vechtscènes.

Hoero tekken

Enfin, de film bevat erg veel actie; vecht- en schietpartijen, achtervolgingen, explosies etc. Daarnaast wordt er een la flauwe humor opengetrokken waar je u tegen zegt. Het doet merkwaardig aan. Het kan het ene fragment zo zijn dat er iemand op bloedige wijze afgemaakt wordt en het andere moment steelt een aap een bikini. De enorme worstelaar Abdullah the Butcher is er ook voor de komische noot en hij is vermakelijk bezig in een van zijn weinige filmrollen.

Van enige logica goeft deze film het niet te hebben, maar dat maak hem juist zo leuk. Lekker vermaak uit Japan!

7 6 8 6 7.5

- Yojimbo (martial arts / misdaad : 8.5)