Inginocchiati straniero... I cadaveri non fanno ombra!

Lazar is een premiejager, een erg stoere premiejager zelfs. Maar hij wordt gevolgd door een kerel die wraak op hem wil. Lazar is iedereen te slim af en weet een belangrijke kerel in een of ander stadje voor $50.000 af te persen; dit in ruil voor 's mans leven dat $ 15.000 waard is. Deze gast wil Lazar natuurlijk een loer draaien en hij heeft een redelijke bende om dit te bewerkstelligen. Lazar is echter niet van gisteren, maar dan gooit de kerel die Lazar volgt roet in het eten...

De openingsscène buiten beschouwing gelaten, begint deze spaghetti western vrij slecht. Twee kerels rijden paardje, van stad naar stad. Hiermee wordt reeds vroegtijdig redelijk wat speelduur gevuld. Maar gelukkig draagt de vertolker van Lazar, Jack Betts, de film. Met hem had ik als kijker dan ook de meeste affiniteit. De wraak van de andere kerel zei me niet veel. De reden hierachter is bovendien stompzinnig: Lazar hield namelijk de vader van de wreker gevangen om als instrument te dienen voor zijn lust naar geld.

Het leuke aan een western van Fidani is dat de film bekent voorkomt zonder hem eerder gezien te hebben. Het goedkope westernstadje waarin de film plaats heeft gebruikte de man behoorlijk vaak. De klanken van componist Lallo Gori voelen ook meteen vertrouwd. Ook komen de acteurs bekend voor. Wederom heeft bijvoorbeeld Fidani's dochter een rol, de enige keer dat ik haar met zwart haar zag. Ze heeft tevens vieze vegen in haar gezicht, omdat ze een zigeunerin speelt. Graapig is dat Gordon Mitchell prominent aanwezig is op de Italiaanse poster, maar dat de acteur slechts een paar uitgemolken minuten in beeld is. Zijn personage gaat roemloos ten onder dankzij Lazar.

Wanneer we de film in helften zouden moeten bespreken, dan is de tweede beduidend beter dan de eerste. Het begin is te slecht en te actieloos, maar de tweede akte maakt een hoop goed wat beide elementen betreft. Erg veel ideeën worden in de prent daarentegen evenmin in het tweede bedrijf getoond. Per saldo houdt het niet echt over, maar een krappe voldoende is het daarentegen net waard.

5 5 6 4 5.5

- Compańeros (western : 8.5)
- Django (western : 8)