The Duel at Silver Creek

Een bende zogenaamde claim jumpers weet op intimiderende wijze de mijnen van onfortuinlijke sukkels te bemachtigen. Na het tekenen van de papieren worden ze doodgeschoten, dus niemand weet wie deze criminelen zijn. De marshal van Silver City, Lightning, heeft er zijn handen vol mee. Als een goede vriend van hem wordt doodgeschoten, gaat hij op onderzoek uit. Lightning is echter niet helemaal de oude na een duel en kan zijn schiethand nog maar amper gebruiken. Hierom benoemt hij de razendsnelle schutter The Silver Kid tot deputy, of mooier, zijn rechterhand. The Silver Kid komt dit mooi uit, want hij heeft nog een appeltje te schillen met de bende. Deze vermoordde namelijk zijn vader. Lightning maakt zaken echter onnodig gecompliceerd door te vallen voor de verkeerde vrouw...

The Duel at Silver Creek

Hoewel dit een Audie Murphy vehikel moet voorstellen is het feitelijk Stephen McNally die de hoofdrol vertolkt. Dit is mijns inziens niet de beste keuze. McNally´s personage boeit namelijk niet genoeg om als centrale figuur te dienen. Bovendien doet de romance waarin hij verwikkeld is tamelijk knullig aan. Hoewel McNally niet slecht op dreef is, is Murphy bovendien de meer charismatische acteur.

Van de personages vind ik Johnny Sombrero het meest vermakelijk. Een dergelijke karikaturale slechterik zul je in het echte wilde westen waarschijnlijk niet hebben aangetroffen, maar hier is hij op zijn plaats.

Enfin, Don Siegel levert hier degelijk vakwerk; niets heel bijzonders, maar wel een western die redelijk boeit. De verwikkelingen zijn bij tijd en wijle behoorlijk afgezaagd en verrassingen worden evenmin geboden. De actie is echter behoorlijk goed te noemen en dat scheelt. Met name het einde biedt goed gefilmde achtervolgingen te paard, schietpartijen en enkele vakkundig geconstrueerde actiescènes.

Kortom, The Duel at Silver Creek is er een die er bij de western liefhebber wel zal ingaan. Ook leuk: Lee Marvin speelt een bijrol.

6 6 6 4 6

- Compańeros (western : 8.5)