Back to the Future Part II

Nadat Marty er met de hulp van de excentrieke Doc in de eerste Back to the Future film voor heeft gezorgd dat zijn ouders elkaar zouden treffen in 1955, werd aan het einde al duidelijk dat hij opnieuw door de tijd zou moeten reizen. Deze keer moet hij samen met Doc naar 2015 om ervoor te zorgen dat zijn toekomstige kinderen niet in de problemen raken. Ook in de 21e eeuw heeft Marty echter last van Biff en zijn nazaten. De ouder geworden bully ‘leent’ namelijk de tijdmachine om een boekje met sportuitslagen naar 1955 te brengen, waarmee de jonge Biff zeer veel geld weet te verdienen en daardoor geen loser wordt, maar de heerser van 1985 (volgt u nog?). Marty reist nu samen met Doc opnieuw terug naar 1955 om ervoor te zorgen dat oude Biff dit boekje nooit aan jonge Biff kan geven. Ondertussen moet hij er tevens opletten om de in de eerste film gedane gebeurtenissen niet te verstoren. Als dit namelijk wel gebeurt, zou het space time continuum verstoord worden, waardoor de mensen in 1985 daadwerkelijk onder de tirannie van Biff zouden komen te leven.

Back to the Future Part II

Na het succes van Back to the Future kon een vervolg zoals gezegd niet uitblijven. Met deze sequel werd overigens al openlijk geflirt in de eerste film, waarbij Doc op het einde aankondigt dat Marty opnieuw zal moeten gaan tijdreizen. Waarom er vervolgens vier jaar tussen beide films in heeft gezeten, is mij onduidelijk. Het gerucht dat er oorspronkelijk geen tweede deel gepland zou zijn, klinkt mij gezien dit open einde ook als zeer ongeloofwaardig in de oren. Afijn, een tweede deel is dus wel degelijk verschenen en zoals je aan het einde van deze film kunt zien, kon een derde film ook niet lang op zich laten wachten. In 1990 verscheen dan ook Back to the Future Part III.

Back to the Future Part II

Ondanks de vier jaar tussen de eerste en de tweede film is er feitelijk weinig gewijzigd aan de opzet van de reeks. Opnieuw moet er worden getijdreist, waarbij allerlei problemen moeten worden rechtgezet die in 1985 zijn invloed zullen hebben. Hierbij is het vooral belangrijk dat Marty en Doc de gebeurtenissen die plaatsvonden in de eerste film niet beïnvloeden. Dit zorgt voor zowel leuke flashbacks (als Marty bijvoorbeeld zichzelf opnieuw ziet) als voor die tijd interessant camerawerk (zo zien we regelmatig dezelfde figuren twee keer in beeld). Ook de korte reis die Doc en Marty naar de toekomst maken is erg leuk gedaan. Zo lijken veel futuristische figuren erg op hun familieleden uit 1985 en is de technologie niet stil blijven staan (maar voor hedendaagse begrippen toch erg oubollig).

Back to the Future Part II

Ondanks deze prima toevoegingen aan Back to the Future Part II, wordt er uiteindelijk wel erg veel van hetzelfde geboden. De tijdssetting is bovendien grotendeels hetzelfde gebleven, wat met name voor de gebeurtenissen in 1955 tot veel herhaling leidt. Ook begon ik me te storen aan de vele ‘zullen ze het nu wel of niet redden’ situaties; een trucje dat regisseur Robert Zemeckis hier naar mijn smaak iets te veel hanteert. Als Back to the Future Part II de eerste Back to the Future film is die je gaat bekijken zul je niet bedrogen uitkomen. Deel een zal je daarna wellicht enigszins tegenvallen. Ik heb de films in de juiste volgorde bekeken en ervaar voorgaande juist andersom. Deel twee is absoluut geen slechte film (integendeel) maar valt te vaak in herhaling. Wat dat betreft weet Zemeckis met deel drie de juiste snaar weer wel te raken.

8 7 8 5 7

- Back to the Future (avontuur / familie-film : 8.5)
- Back to the Future Part III (avontuur / familie-film : 7.5)