...E il terzo giorno arrivò il corvo

...E il terzo giorno arrivò il corvo

De Italiaanse titel van deze spaghetti western betekent zoiets als: ´... en op de derde dag arriveerde de kraai´. Fantastisch, wat een dijk van een titel; intrigerend, onheilspellend, welhaast poëtisch! Wetende dat topacteur William Berger in de huid van de kraai van de titel kruipt, sloeg ik de niet veel goeds belovende berichten over deze film in de wind. Mijn Engelse VHS, met de stukken minder fantasievolle titel A Fistful of Death, ging dan ook gretig de videorecorder binnen. Ik heb het geweten. Bij Django, wat een martelgang!

...E il terzo giorno arrivò il corvo

De Connelly´s zijn op zoek naar de Crow. Deze "Meanest son-of-a-bitch this side of the Rio Grande" (althans de hoes) is namelijk verantwoordelijk voor de dood van hun vader. Terwijl ze detectiveje spelen vinden ze een lading goud dat geen goud blijkt te zijn, willen bandieten dit 'goud' terug, ontmoeten ze een kerel met maar liefst vijf debiele zoons en komt er een slechterik op hun pad die hun dood wil. Terwijl de speelduur voortkruipt en gevuld wordt met de meest achterlijke vuistgevechten, pathetische pogingen tot humor en dialogen zo slecht dat ze het voorstellingsvermogen te boven gaan, is de Crow nog steeds niet gearriveerd. Hij zal toch nog wel komen?

...E il terzo giorno arrivò il corvo

Gelukkig. Na zevenenveertig minuten is het dan zover: Een mysterieuze kerel met een zwarte cape rijdt deze baggerproductie binnen; het is de Crow. Tijd voor de William Berger Show dus. En het dient gezegd, het vermaakgehalte ging met sprongen omhoog vanaf het moment dat de man zijn entree maakt. Berger doet waar hij goed in is, namelijk cool zijn, ook al straalt hij tevens zoiets uit van: "In wat voor schijtfilm ben ik nu weer beland?" Maar goed, hij komt opdraven en dat scheelt een slok op een borrel. Hoewel zijn karakter über badass is, wordt hij na twintig minuten al afgeknald door een van die vervelende Connelly's. Hmm, toen voelde me ik toch enigszins genaaid. Temeer daar het restant van de film zonder schaamte wordt gevuld met geschiet uit een andere armetierige western van van Gianni Crea, Finders Killers.

Ai, ai, ai. Wat een verschrikkelijke film. Hemeltergend. Op alle fronten een van de slechtste spaghetti westerns ooit gemaakt.

2 3 3 2 2.5

- Compañeros (western : 8.5)