Caddyshack

De Bushwood Country Club wordt vooral bezogd door golfers die te veel geld op hun bankrekening hebben staan. Het is eigenaar Judge dan ook een doorn in het oog dat er mensen van minder goede komaf op zijn club komen spelen. De caddies laveren tussen beide groepen mensen heen, daar geld verdienende waar dat het meeste geld oplevert. Een van hen is Danny, die enerzijds probeert een scholarship los te krijgen bij Judge, maar tegelijk graag met diens sletterige nichtje het bed in duikt.

Caddyshack

Op een dag komt de luidruchtige Al op de club spelen. Hij valt in zeer slechte aarde bij Judge en er ontstaat een ongezonde rivaliteit tussen beide mannen. Na de nodige kleine incidenten sluiten ze uiteindelijk een weddenschap af om te bezien wie van hen de beste golfer is. Al krijgt hulp van Ty -familie van Judge, maar uit heel ander hout gesneden- en Danny. Als het erop lijkt dat de wedstrijd gewonnen gaat worden door de kakkers, zorgt een uit de hand gelopen experimentje van groundskeeper Carl echter dat de strijd anders beslecht wordt.

Caddyshack

Toen Caddyshack in 1980 verscheen waren de meningen vooral negatief. Dit is niet geheel onbegrijpelijk, met zijn matige acteerwerk en het totaal onsamenhangende verhaal waar nauwelijks een plot in te ontrafelen is. Toch mag deze komedie zich tegenwoordig een cultklassieker noemen. Ook dit is niet geheel onbegrijpelijk. Caddyshack heeft namelijk een onschuldige charme over zich heen die moeilijk te weerstaan is. De acteurs hebben overduidelijk veel lol gehad bij het maken van deze film. Voor veel acteurs wier carrière in de jaren tachtig begonnen is, is Caddyshack ook springplank gebleken. Leuk is tevens het vrijheid-blijheid sfeertje van de jaren tachtig -waaronder seks en drugs- dat voortreffelijk wordt weergegeven. Dat de filmkenner deze film af zal doen als pulp wil niet zeggen dat er hiermee geen noemenswaardige rolprent is gemaakt. Caddyshack is een heerlijk instituut uit de jaren tachtig, dat tegenwoordig terecht als een klassieker in zijn genre wordt gezien.

Caddyshack

In 1988 is er nog een zeer belabberd vervolg gemaakt, genaamd -hoe origineel- Caddyshack II.

5 4 7 7 7