Paths of Glory

Deze film speelt zich af gedurende de vreselijke loopgravenoorlog van WO1. The high command van het Franse leger geeft bevel om een verrotte heuvel in te nemen. Het zal veel levens kosten, maar het opperbevel moet wel zijn imago blijven behouden natuurlijk. De ene helft van de legereenheid komt halverwege niemandsland en keert in paniek terug. De andere helft kan niet eens hun loopgraf uit omdat er een constante regen van mitrailleurs is. De opperbevelhebber geeft bevel om artillerie op dit groepje af te vuren om ze alsnog de loopgraven uit te krijgen. Dit bevel wordt genegeerd. De aanval mislukt gigantisch.

Okee, nu begint de film. Mislukt door cowardise van de soldaten, oppert de opperbevelhebber. De commandant van de troepen weet echter dat de aanval een wanhoopsdaad was en dat de mannen deden wat ze konden. 100 man moeten gefusilleerd worden beveelt echter deze opperbevelhebber! De commandant weet dit nog naar beneden te praten tot 3. Nu probeert hij deze 3 ook te redden. Voor het vreselijk partijdige gerechtshof voert hij feit na feit aan waaruit blijkt dat de 3 mannen heldhaftig hadden gehandeld, maar er wordt niet geluisterd. De commandant ervaart de gruwelijkheid van het Franse opperbevel.

Dit is een oude zwart/wit film. Ik heb hem onder oorlog gescharreld, maar drama of speelfilm had ook wel gekund. Het is waarschijnlijk de eerste film die het opperbevel zwart maakt en in die zin toen het uitkwam waarschijnlijk vrij controversieel. Zoals wij gewend zijn van Kubrick, worden weer kenmerkende personages neergezet en zijn de settings zeer zorgvuldig in elkaar gezet! Natuurlijk zijn explosies en dergelijke outdated, maar dit is niet storend aangezien het bijzaak is in de film. Wat mij betreft wederom een toppert van Kubrick. Wel ergens in het midden van zijn uitgebreide lijst aan toppers!

6 8.5 8 8 7

- Lawrence of Arabia (oorlog / drama : 8.5)
- Patton (oorlog / drama : 7.5)