Night at the Museum

Larry Daley is een enigszins mislukte gast. Hij heeft nooit echt werk, maar probeert altijd met klusjes en zaakjes in zijn levensonderhoud te voorzien. Zijn vrouw kreeg hier snel genoeg van en is inmiddels gescheiden. Hun zoontje heeft maar weinig respect voor Larry Daley, te meer omdat zijn stiefvader een succesvol zakenman is. Hierop besluit Larry eindelijk eens op zoek te gaan naar een echte baan. Zijn slechte cv zorgt er echter voor dat hij nergens aan de bak kan komen. Slechts een baantje is voor hem beschikbaar: nachtwaker in het Museum of Natural History. De eerste nacht moet hij al meteen zelf aan het werk. Wat hij niet weet is dat alles in het museum 's nachts tot leven komt. Dit komt door een magisch tablet boven de sarcofaag van een Egyptische farao.

Afijn, Larry heeft een vreselijke nacht en kan slechts met moeite de bewoners van het museum onder controle houden. Onder andere dinosaurussen, Romeinen, cowboys, Hunnen en neanderthalers houden hem continu bezig. Met de hulp van Teddy Roosevelt weet hij het museum toch onder controle te krijgen. Larry wil direct ontslag nemen, maar besluit toch aan te blijven om zijn zoontje niet teleur te stellen. De tweede nacht wordt opnieuw een ramp. De nacht daarna heeft Larry een plan. Hij neemt zijn zoontje mee naar het museum, zodat deze meer respect voor hem krijgt als hij ziet wat er allemaal gaande is in het museum. Helaas is deze nacht uitgekozen door Larry's voorgangers om het magische tablet te stelen. Samen met de nachtelijke bewoners moet hij nu zorgen dat dit tablet terugkomt. Gebeurt dit niet, dan zullen de museumbewoners nooit meer tot leven komen.

Tegen alle verwachtingen in zeer geslaagde komedie met Ben Stiller. Night at the Museum is voor alle leeftijden geschikt en daar bemerk ik meteen de crux van deze film, hetgeen voor iedereen van invloed zal zijn op de waardering. In de bioscoopzaal waar ik deze film aanschouwde zaten namelijk behoorlijk wat kinderen. Zij konden hard lachen om de infantiele scènes die in elke film met Stiller zitten. Voorbeeld: om de dinosaurus onder controle te houden bindt Larry een bot aan een radiografisch bestuurbaar autootje. Toegegeven, redelijk goed bedacht, maar niet de reden dat ik deze film met zo'n hoog cijfer beoordeel.

Naast de kinderhumor is er namelijk continu een psychologisch spelletje gaande tussen verschillende karakters, wat meer dan 95 procent van de kijkers zal ontgaan. Dit uit zich vooral in de relatie tussen Larry en Jedediah, een mini-cowboy die tot leven is gekomen. Deze cowboy (een schitterende rol van Stillers vaste maatje Owen Wilson) heeft een vreselijk eigenwijs karakter, maar wordt steeds de les gelezen en belerend toegesproken door Larry. Met wisselend succes, dat moet gezegd worden, maar de reactie van Jedediah hierop is telkens weer goed voor het nodige gelach. Dit soort humor zul je zelf uit deze film moeten halen, maar zal zeker bepalen of Night at the Museum je kan bekoren. Advies: zelf een keer kijken. Los van de humor ziet deze film er namelijk ook nog eens zeer goed uit, valt het gemoraliseer mee en leer je zelfs een klein beetje geschiedenis. Zeker een van de betere Hollywood-komedies van de laatste jaren.

7 6 7 5 7

- Monty Python and the Holy Grail (humor / fantasy : 10)
- The Gamers (humor / fantasy : 7)