Koroshiya 1: The Animation Episode 0 (Ichi: The Killer)

In 2001 was Ichi the Killer een behoorlijk vernieuwende en vooral gruwelijke film. Dit niet in de laatste plaats door de expliciet in beeld gebrachte martelingen en het vele bloed dat over het scherm heen vliegt. Vrouwvriendelijk was die film ook allerminst te noemen, waardoor veel mensen hem niet bepaald kunnen waarderen. Afijn, al een jaar later is er een animatiefilm van Takashi Miike's meesterwerk gemaakt. Met zijn medewerking overigens. Waar ik een letterlijke geanimeerde reproductie verwachtte blijkt de animatiefilm een prequel te zijn. Niet dat dat heel veel voeten in aarde heeft -bloed en geweld blijven namelijk de hoofdmoot vormen- maar op deze wijze komen we iets meer te weten over het karakter Ichi en zijn fascinatie voor geweld.

De arme jongen is namelijk een buitenbeentje op school. Hij wordt continu gepest en in elkaar geslagen door zijn klasgenoten. Het lijkt erop dat hij dit geweld zelf opzoekt; hij krijgt namelijk elke keer een harde van de klappen die hij ontvangt. Als hij op een dag in aanraking komt met een stervende kat, besluit hij deze een handje te helpen. Hierdoor stroomt er nog meer bloed richting zijn snikkel en komt hij erachter dat hij extreem geil wordt van moorden. Al snel wordt zijn bizarre spelletje dan ook verder in de praktijk gebracht. Als hij een meisje tegenkomt dat ook van pijn en geweld houdt is hij in de zevende hemel. Hun genotsspel duurt echter niet lang, binnen een paar minuten heeft Ichi haar vermoord. Zijn gewelddadige aard blijft niet onbekend in het misdaadwereldje: enter de speelfilm.

Leuk dus zo'n prequel, maar na een film als Ichi the Killer verwacht je als kijker natuurlijk nogal wat. Wat dat betreft val je niet met je neus in de boter. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat veel Ichi fans hier gelukkig van worden. Ook de liefhebber van anime kan hier beter omheen lopen: er is zoveel beters op de markt. Grootste probleem zijn de matige animaties die nauwelijks bijdragen aan de kijkvreugde. Het zijn veel stilstaande frames die vaak gewoonweg slecht (lees: simplistisch) getekend zijn. Jammer dat daar niet meer aandacht aan besteed is, omdat de muziek wel van een aardig niveau is en er ook voor de repetitiviteit van de animaties wel wat te zeggen is. Dit zorgt er namelijk voor dat je je zo nu en dan in een drugstrip waant. Ander groot manko is dat de impact van het geweld in animatievorm niet zo groot is. Daarbij hebben we het meeste natuurlijk al gezien in de film. Eigenlijk is deze animatiefilm best wel bagger. Het is dat hij maar zo'n 45 minuten klokt, waardoor de neiging de film stop te zetten niet toeslaat.

4 6 4 5

- The Longest Daycare (animatie / kort : 7)
- Wallace & Gromit in A Close Shave (kort / animatie : 8)