El Laberinto del Fauno (Pan's Labyrinth)

Met goede hoop begon ik aan Pan's Labyrinth. Uit de eerste scene blijkt al dat het om een fantasyfilm gaat. Dit is een van mijn favoriete genres, ook al zijn sommige films wat kinderlijk. De film gaat over Ofelia, een jong meisje die half in een fantasiewereld en half in de echte oorlogszuchtige wereld leeft. Het speelt zich af gedurende WOII. Het meisje en haar zwangere moeder zijn op weg naar hun vader: een kille legercommandant in een outpost in de Spaanse bergen.

Ik kreeg echter een ware ontnuchtering een of twee scenes later. De legercommandant loopt 's avonds naar buiten om twee gevangen genomen boeren te ondervragen. Het blijkt een vader en zijn zoon te zijn. Hij haalt uit de tas een lege fles, grijpt deze aan de hals met de onderkant naar beneden gericht. Hij ramt, met onderkant van de fles voorop, de fles meermalig hard in het gezicht van de zoon waarbij de fles niet breekt maar wel de neus, oogkassen en schedel van het arme jochie. De vader kijkt in wanhoop toe. Daarna schiet de commandant de vader dood, waarbij een van de soldaten nog net op tijd een stap opzij kan doen om zelf niet geraakt te worden.

Met grote ogen keek ik aanvankelijk naar het gebeuren. Daarna kon ik het niet laten om even heerlijk ervan te smullen! Maar wees gewaarschuwd: Dit is geen kinderfilm! Het meisje krijgt bezoek van elfjes en wordt een labyrinth ingelokt elders op het terrein. Hier ontmoet ze een fantasiewezen die haar allerlei opdrachtjes geeft. Haar fantasiewereld is verwoven met de echte wereld en zij moet telkens oppassen dat ze de taken van dit wezen nauwkeurig uitvoert, maar dat ze niet verstrikt raakt in de oorlog van de echte wereld. Een keer kan ze een verleiding niet verstaan waardoor een monster een aantal elfjes opeet als zijnde beef-jerkeys. Met schuldgevoel tot over het hoofd, jaagt ze ook nog eens haar moeder de dood in doordat ze gepakt wordt door haar kille vader (tevens de legercommandant dus) als ze net bezig is een essentieel recept klaar te maken onder het bed van haar moeder. Alles gaat slecht voor het arme meisje! Zelfs haar fantasiewereld dreigt uiteen te vallen. Het einde van de film kan je beschouwen als een goed of als een slecht einde. Het is in ieder geval een uiterst makaber einde!

Ik heb goed kunnen genieten van deze film. De horrorstukjes in zowel de fantasiewereld als in de echte oorlogsgevulde wereld zijn om van te smullen! Bloed, wonden, amputaties en martelingen worden niet geschuwd om in beeld te brengen. En dit zonder te vervallen in een ordinaire horrorfilm. De nadruk blijf gedurende film liggen bij fantasy. Het wordt goed duidelijk waarom het meisje een fantasiewereld heeft geschapen. Daarnaast is de film goed en mooi verfilmd en wordt er aardig geacteerd! De makabere en duistere humor vult het aan. Ik heb eigenlijk niets om aan te merken!

7.5 7 7.5 7 7.5

- Big Fish (fantasy / speelfilm : 8)
- Sleepy Hollow (fantasy / thriller : 7.5)