August Underground`s Mordum

Ik weet niet wat het beoogde effect van deze film moet zijn, want dit werkje had bij mij geen enkel effect. Wat August Underground`s Mordum in elk geval NIET doet is: Prikkelen, shockeren en vermaken. Hier stelt de film echter wel wat tegenover, te weten het ziekste- en gruwelijkste geweld ooit, gebracht door extreem irritante, compleet geschifte personages. De film bevat onder meer incest, verkrachtingen, kotsvernederingen, sadistische moorden, (zelf)verminking en necrofilie. Andere zoektermen: Met de hamer ingeslagen hoofden, afgeknalde junks, door maden aangevreten baby, feesten met ingewanden, afknipte penis en neuken van een steekwond. Het absolute 'hoogtepunt' is een gast die zijn leuter een geneuried deuntje laat playbacken. Een smakelijke bedoening kun je deze film niet noemen. De walgelijke pornografische scènes in de film dragen hier vrolijk aan bij. Het camerawerk is abominabel, maar daar is een artistiek excuus voor. Deze opvolger van Fred Vogel's August Underground moet namelijk een realistische snuff-movie voorstellen, waarbij de persoon die de camera bedient onderdeel is van de cast. Hierdoor kijk je feitelijk naar een homevideo van een groep sadistische seriemoordenaars. Deze film is simpelweg enorm slecht, maar wel op een geheel eigen manier. Slechts hierdoor is het wel leuk, nou ja leuk, om er een keer naar te kijken. De cultreputatie van deze film is echter wel erg gemakkelijk  toebedeeld, want voor enig vermaak, plot of diepgang ben je bij August Underground`s Mordum aan het verkeerde adres. Mordum kunnen ze beter vervangen door Boredom, want ik verveelde me er meestentijds kapot bij. Dit neemt niet weg dat dit een vrij extreme film is, die door een hoop mensen als schokkend en/of verontrustend ervaren zal worden. August Underground`s Mordum is naar mijn smaak slechts een graadje beter dan Salò o le 120 giornate di Sodoma, dat bij mij een vergelijkbare reactie opwekte.

5 4 3 5 4

- Koroshiya 1 (Ichi the Killer) (horror / misdaad : 8.5)
- Blood Sucking Freaks (horror : 8)