Pon (Phone)

Ik dacht het eerste half uur van deze film "dat zal toch niet, een normale Aziatische thriller, zonder enige doorschemering van een zieke geest". Maar mijn voorordelen werden (gelukkig) waargemaakt! Een kind (van 6 ofzo) ging zich als een psycho gedragen! (een dikke pluim voor het acteerwerk van dit kleine meisje. Ziek!). Een aantal andere ongure taferelen daargelaten, blijft de film echter voor het grootste deel een thriller die toewerkt naar een aantal aardige schrikmomenten.

Het verhaal is niet bepaald orgineel te noemen en het concept is haast lachwekkend: Waar het in The Ring en The Ring Two ging om een evil videoband waarbij een erg behaard meisje uit de beeldbuis stapte, gaat het hier om een evil mobieltje die gillerig geruis produceert. Ji-won Ha heeft namelijk het pech om een nieuw nummer te nemen dat vroeger toevallig net van een op vreemde wijze overleden meisje was. Gaanderweg blijkt dat dit overleden meisje dichtere banden met haar had dan ze dacht. Het concept zorgt voor veel telefoongerinkel in het begin van de film. Zeker aangezien ze ook nog eens gestalkt wordt. Ook haar laptop doet raar en gaat matrixachtige beelden vertonen.

Bovenstaande klinkt waarschijnlijk erg afgezaagd en dat is de film ook wel. Maar het zit kwalitatief heel goed in elkaar en de schrikmomenten zijn best wel aardig gelukt met spiegelingen in ramen, personen die er ineens niet meer zijn waardoor ze denkt dat ze gek is, etc. Het doet mij een beetje denken aan What Lies Beneath, wat ik ook een aardige thriller vind. De horrortaferelen aan het eind zijn erg bot, maar niet overdreven bot in beeld gebracht. Het blijft gedurende de hele speelduur een algemeen toegankelijke thriller die goed en zorgvuldig in elkaar is gezet.

6.5 6 6 3 6

- Psycho (thriller / horror : 8)
- Quarantine (thriller / horror : 7)