Resurrection

Chicago wordt opgeschrikt door een seriemoordenaar. Het eerste slachtoffer mist een arm en op een raam staat in bloed geschreven "He is coming." John Prudhomme wordt samen met zijn partner op de zaak gezet. Al snel vallen er meer doden; de eerste mist ook een arm, de tweede zijn hoofd. Prudhomme ontdekt dat de moordenaar bezig is een incarnatie van Jezus te maken, waarbij lichaamsdelen worden verzameld om deze Jezus in elkaar te kunnen knutselen. De slachtoffers hebben allemaal kenmerken die verband houden met de Bijbel. Zo zijn hun namen en beroepen gelijk aan die van een aantal apostelen. Met deze nieuwe informatie en de onverwachte hulp van een FBI-agent moet de seriemoordenaar gestopt worden. Deze is echter de domste niet en slaagt erin Jezus in elkaar te knutselen. Lang genieten van het onwel riekende samenraapsel van lichaamsdelen kan hij echter niet.

Het is wellicht een beetje flauw om bij alle semi-religieuze films over seriemoordenaars altijd maar weer de vergelijking met Se7en te trekken. Toch snijdt deze vergelijking in dit geval behoorlijk hout. Resurrection is namelijk een slap aftreksel van eerdergenoemde. Zowel in thematiek als sfeer is er goed naar de grotere broer gekeken. De uitdrukking `beter goed gejat, dan slecht bedacht` gaat echter niet op. De hoge mate van voorspelbaarheid van het verhaal, het zeer matige acteerwerk (Christopher Lambert bakt er zoals gewoonlijk helemaal niets van) en de vervelende muziekjes gaan de kijker al snel op de zenuwen werken. Het is hier al vaker gezegd, maar waarom is altijd de persoon waarvan je het niet verwacht -en daardoor juist weer wèl verwacht- de dader? Het totale gebrek aan originaliteit breekt Resurrection behoorlijk op en ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die deze film daadwerkelijk goed vinden, tenzij het de eerste in het genre is die ze zien. Mijn eindcijfer valt niet zeer laag uit, omdat er redelijke gore elementen in deze rolprent zitten die de kijker met een zwak hart wellicht nog wat shock in weten te boezemen. De uit zes verschillende lichaamsdelen opgebouwde Jezus is wat dat betreft als positief puntje voor Resurrection te bestempelen.

6 4 5 2 5

- Psycho (thriller / horror : 8)
- Devil (thriller / horror : 6.5)