Blackball

Bowling: een lange, gladde houten baan, een tiental kegels, een grote, zware bal met drie gaten... en natuurlijk strikes! Een sport veelal op professioneel niveau beoefend in Amerika, in Nederland vooral populair voor verjaardagsfeestjes of jaarclubuitstapjes. Aan de andere kant van de Noordzee spelen ze een heel andere vorm van bowling. Daar staan vijftig-plussers op een groene kunstgrasmat een soort jeux de boules te spelen. Petanque voor bejaarden en vooral ook voor de elite. Dat laatste beeld wordt in ieder geval geschetst in de komedie Blackball.

Ray Speight is de voorzitter van een bowlingclub en al jarenlang kampioen. Dit verandert echter als Cliff Starkey mee gaat doen. Starkey komt uit de achterbuurten, is derhalve een grote pauper, heeft een grote bek en is vooral heel erg irritant. De club weet hem niet te waarderen, maar hij wordt wel clubkampioen. Wegens een vormfout gaat het kampioenschap echter aan zijn neus voorbij. Sportcoach Rick Schwartz weet daar handig op in te springen. Hij neemt Starkey onder zijn hoede en maakt een nationaal fenomeen van de jongen. Door allerlei problemen in zijn privéleven, waaronder een scharreltje met de dochter van Speight, raakt hij echter in het slop. Tijdens de wereldkampioenschappen moet Starkey samen met zijn rivaal Speight spelen, maar ondanks alle onderlinge strubbelingen weten de twee toch te winnen.

Hoofdpersoon Paul Kaye is vooral bekend geworden door zijn uitermate irritante karakter Dennis Pennis. Deze vreselijke serie werd ooit door BNN uitgezonden, maar heeft mij absoluut niet kunnen bekoren. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor Blackball. Ondanks de aanwezigheid van onder andere Vince Vaughn en James Cromwell is hier niet van een kwaliteitskomedie te spreken. Dit komt ook doordat er erg veel nadruk wordt gelegd op allerlei bijkomstigheden als een overbodig romantisch subplotje en de problemen waarmee Starkey gedurende de film te maken krijgt. Zo nu en dan werd er wel eens een glimlachje op mijn gezicht getoverd, maar dat is niet voldoende om deze matige film te redden.

5 4 5 5 4.5

- Caddyshack (humor / sport : 7)
- Dodgeball: A True Underdog Story (humor / sport : 6.5)