Wilbur Wants to Kill Himself

Wilbur is een jonge nogal depressieve gast. Hij heeft al meerdere keren zelfmoord proberen te plegen, maar deze pogingen zijn tot nu toe altijd mislukt. Na zijn laatste poging dringen artsen erop aan dat hij bij zijn broer Harbour in huis gaat wonen. Deze woont boven de boekenwinkel die de broers van hun overleden vader geërft hebben. Onverwacht wordt Harbour verliefd op Alice. Ze trouwen en Alice trekt samen met haar dochtertje Mary in bij Harbour en Wilbur. Door de aanwezigheid van Alice in zijn leven krijgt Wilbur ook meer zin in het leven. Het duurt niet lang voordat Alice de hoer uit gaat hangen en met Wilbur het bed induikt. Dan krijgt Harbour het bericht dat hij kanker heeft. Dit geeft veel spanningen voor alle hoofdpersonen uit de film. Harbour wint het gevecht tegen de ziekte niet, maar al snel na zijn overlijden trouwen Wilbur en Alice met elkaar.

Wilbur Want to Kill Himself is een tragi-komedie, waarin het drama overduidelijk de bovenhand heeft. Waarom de Videoland deze film onder de categorie `humor` schaart is me dan ook niet geheel duidelijk. Want geef toe, met een naam als deze verwacht je nogal wat anders van een film dan het korte verhaal wat ik hierboven heb geschetst. In eerste instantie lichtelijk teleurgesteld, kan ik deze film toch wel waarderen. Doordat dit geen typisch Hollywood-drama is (maar een Deens/ Brits/Zweeds/Franse productie) hebben de sentimentele stukken me niet te erg lopen irriteren. Natuurlijk had ik ook liever een pure komedie gezien over een gast waarbij zijn zelfmoordpogingen continu mislukken, maar Wilbur Want to Kill Himself heeft mij geen suicidal tendencies gegeven, wat andere drama`s nogal eens willen doen. Liefhebbers van de arthouse-film zullen deze rolprent wellicht op hogere waarde weten te schatten.

5 7 6 7 6

- American Beauty (drama / humor : 9)
- Falling Down (drama / humor : 8)