Napoleon Dynamite

Als je het over nerds hebt denk je vaak aan bepuiste, brildragende tienerjongetjes met vette haren, witte sportsokken en totaal verkeerde kledingkeuzes. Hun hobbies bestaan meestal maar uit een ding, namelijk de computer. Oh ja en sommigen spelen natuurlijk ook nog Magic of Dungeons & Dragons. In films worden ze meestal zo stereotype mogelijk neergezet en is het de bedoeling om de kijker een soort van sympathie te geven voor alle pesterijen en onaardigheden die de nerds moeten doorstaan. Een echte nerd kun je dan ook terugvinden in de film The New Guy met DJ Qualls.

De hoofdpersoon uit Napoleon Dynamite, heel toepasselijk hetzelfde genaamd, is ook een nerd. Aan een aantal kenmerken zoals hierboven beschreven voldoet hij wel, maar hij is niet helemaal gelijk aan het stereotype. Napoleon is namelijk een zeer vervelende en asociale nerd. Misschien dat `complete sukkel` een betere omschrijving zou zijn. Napoleon heeft een vreselijke stem, een raar karakter en kan niet normaal lopen. Deze film is dan ook totaal anders dan de meeste highschool rolprenten. Napoleon Dynamite is een erg langzame film, waarin eigenlijk nauwelijks een verhaal te ontwarren is. Toch weten de gebeurtenissen van Napoleon en zijn vriendenkring uitermate te vermaken. Het karakter van Napoleon Dynamite kan als een verademing worden gezien binnen het uitgezeken highschool-comedy genre. Bovendien wordt de retro jaren tachtig sfeer, gecompleteerd door enorm foute synthesizer muziekjes, erg goed neergezet. Napoleon Dynamite heeft meerdere prijzen binnen mogen slepen, voornamelijk van allerlei jongeren-instanties. Dat de film ook de MTV Movie Award voor beste film heeft gekregen is een beetje flauw, aangezien de muziekzender heeft meegewerkt aan de productie van Napoleon Dynamite.

6 7 8 8 7

- Little Nicky (humor : 8.5)
- Monty Python`s Life of Brian (humor : 8.5)
- Abel (humor / drama : 8)
- Erik the Viking (humor / avontuur : 8)

012345678910

Napoleon Dynamite
Napoleon Dynamite
Napoleon Dynamite
Napoleon Dynamite
Napoleon Dynamite

Napoleon Dynamite

De eerste 15 minuten van deze film dacht ik: brrrrrrr... afzetten die hap. Jon Heder speel een enorm irritant personage. Hij kan niet normaal kijken, zegt om de minuut `you idiot` en is continue sjacherijnig. Moet ik nou een hele film deze lange slungel aanzien? Maar gaanderweg krijg je meer verwantschap met hem en met de (enige) twee vrienden die hij moeizaam leert kennen. De flauwe humor erin gaat dan eveneens meer spreken.

Er zijn ook twee andere personages die erg grappig en fout neergezet zijn: Zijn (computer)nerderige broer die via internet een date heeft en door de chick verandert in een coole dude waar de nerderigheid nogsteeds van alle kanten af stroomt en de ex-rugbyspeler die alle meisjes probeert te versieren en ondermeer borstvergrotingen probeert te verkopen. Ik denk dat Napoleon Dynamite een film is waar je van zal houden of vanuit het diepst van je hart zal haten.

6 7.5 6 7.5 7

- Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (humor / oorlog : 9)
- The Acid House (humor / speelfilm : 9)