Crimson Tide

Door problemen in een aantal Russische deelrepublieken staat er een nieuw ultra-nationalistisch figuur op, die zich afzet tegen de Westerse overheersing van het voormalig communistische bolwerk. Deze Radchenko weet een Russische lanceerinstallatie in handen te krijgen waarmee hij Japan en Amerika bedreigd. De VS besluiten dat deze bedreiging moet worden weggenomen door er een aantal kernonderzeeërs naartoe te sturen. Leiding over de duikboot heeft kapitein Ramsey, een door de praktijk getrainde oorlogsveteraan. Hij wordt ondersteund door onderofficier Hunter, die zijn ervaring vooral op de universiteit heeft gehaald. Dat er meningsconflicten tussen beide personen ontstaan mag dan ook als gegeven worden genomen. Wanneer de duikboot een onbevestigd bevel tot het afvuren van zijn kernraketten krijgt pleegt Hunter een muiterij. Er ontstaat vervolgens een kat-en-muis-spelletje tussen Hunter en Ramsey.

Het duikboot-genre is behoorlijk beperkt in zijn mogelijkheden een boeiende en originele film af te leveren. Gezien de kleine ruimte waarbinnen een dergelijke film zich moet afspelen is het dan ook niet verwonderlijk dat vrijwel alle films in dit genre minstens een aantal overeenkomstige gebeurtenissen kent. De toppers in dit genre zijn dan ook al wat ouder. Hierbij valt te denken aan de Duitse U-Boot film Das Boot en de thriller The Hunt for Red October met Sean Connery. Nieuwere films als U-571 zijn volledige afgeleiden van hiervoor genoemden en weten dan ook totaal niet interessant te zijn. Crimson Tide valt een beetje tussen deze beide extremen in. De film is behoorlijk saai en langdradig, heeft met Denzel Washington een zeer matige acteur in huis en is bovendien nog eens gigantisch voorspelbaar. Echt slecht is deze film echter ook niet, want daarvoor is het geheel te degelijk en weet Gene Hackman een niet onaardige rol neer te zetten. Wanneer het echter (middel)matigheid is wat je zoekt, dan kan ik je aan raden deze duikbootfilm eens op te zetten.

Edit: Acteur Lillo Brancato Jr. (geboren in 1976), in deze film in een rol als officier, schijnt geen aardige jongen te zijn. In juni 2005 is hij opgepakt door de politie wegens het bezit van vier zakjes met heroïne. Op 10 december van hetzelfde jaar is hij opnieuw gearresteerd, ditmaal voor een groter vergrijp, namelijk de moord op politieagent Daniel Enchautegui. Deze agent ontdekte dat twee mannen aan het inbreken waren in het huis naast hem. Terwijl Enchautegui wachtte op versterking brak er een vuurgevecht uit. Hij werd hierbij geraakt en is later die avond overleden in het ziekenhuis. Brancato en zijn partner in crime Steven Armento zijn niet veel later opgepakt door de NYPD. Beide mannen zijn aangeklaagd op de verdenking van moord.

6 5 6 3 5

- Foreign Correspondent (thriller / oorlog : 7)
- The Hunt for Red October (thriller / oorlog : 6)
- Oorlogswinter (oorlog / drama : 7)
- Jarhead (oorlog / drama : 6.5)
- North by Northwest (thriller / avontuur : 9)

Hoe beoordeelt Boobema categorie oorlog eigenlijk?
012345678910

012345678910

Crimson Tide
Crimson Tide
Crimson Tide
Crimson Tide

Crimson Tide

Het verhaal kan je bij Boobema lezen! Een verbetering op zijn beschrijving is het feit dat Hunter aanvankelijk niet muiterij pleegt, maar op wetmatige wijze Ramsey van dienst ontheft. Het is Ramsey die op zijn beurt een bewapende muiterij pleegt. Verder vind ik dat Denzel Washington wel aardig acteert, net als Gene Hackman. Zij dragen zonder meer de hele film. Een aantal kleinere rollen zijn wel erg matig te noemen. Vooral van Viggo Mortensen die onlangs als hoofdrolspeler een totaal kleurloos personage wist neer te zetten in A History of Violence. Die gozer moeten ze echt uit Hollywood schrappen. Hij heeft zijn hoogtijd gehad in Lord of the Rings.

Zoals Boobema ook zegt, is het moeilijk om een orginele film te maken in het onderzeeër genre. Het blijft toch telkens bij bezwete voorhoofden, langs ladders omlaagglijden in nauwe ruimtes en zinken naar de dieptes van de zee begeleid door gekraak in alle voegen. Daardoor kan deze film gewoon echt niet als orgineel worden bestempeld. Het feit dat het hier om wat grotere issues gaat, namelijk nucleaire oorlog, voegt wat extra spanning toe. Er moeten gewichtige besluiten genomen. Maar gedurende de film heb ik me helaas af en toe verveeld omdat ik toch wel wist hoe het zou eindigen.

Oh ja, yankenpropaganda in het begin van de film kan braakgevoelens opwekken.

4 5.5 5 3 5

- Lawrence of Arabia (oorlog / drama : 8.5)