Mindfield

Agent O`Reilly heeft vroeger in een psychiatrische inrichting gezeten, waar ze door middel van electro-therapie hebben geprobeerd zijn geheugen te verwijderen en een nieuwe persoonlijkheid te maken. Dit is mislukt, maar O`Reilly heeft nog wel regelmatig flashbacks naar de gebeurtenissen die hij toen meemaakte. Inmiddels heeft hij een beetje baggerleven, want hij is net gescheiden van zijn vrouw, maar hij is wel actief in allerlei zaken om het werk heen. Hier maakt hij dan ook kennis met vakbondsvrouw Sarah. Als hij een pakje sigaretten wil kopen wordt de winkel overvallen en wordt een man doodgeschoten. O`Reilly krijgt deze zaak toegewezen en wordt dan in een diep plot geslingerd, wat terug gaat naar de tijd dat hij ook in de inrichting zat. De grote man achter deze inrichting, Doctor Satorius, blijkt onder een hoedje met de politie te spelen en een zeer apart doel te hebben. Alle patiënten worden in de inrichting gemaakt tot een monsterlijke moordmachine!

Mindfield doet een beetje denken aan de gemiddelde jaren `80 tv-serie, maar dan van inferieure kwaliteit. Werkelijk alles aan deze film is van ondermaats niveau en je kunt hier dan ook met recht van een B-film spreken. Dat deze film goed is hoor je me niet zeggen, maar wèl dat er vele malen slechtere films worden gemaakt. Hoofdrolspeler Michael Ironside doet regelmatig denken aan een mindere versie van Jack Nicholson, wat op zich een compliment voor eerstgenoemde is. Ook Christopher Plummer zet een redelijk vermakelijk persoon neer als gestoorde professor. Buiten deze complimenten is er natuurlijk ook genoeg kritiek op Mindfield te leveren. Ik wil het hier laten bij te zeggen dat het verhaal verwarrend is, waardoor je aardig wat moeite moet doen het geheel te kunnen blijven volgen. Dat Mindfield de moord op president Kennedy erbij haalt als bevestiging van haar onsamenhangende plot kan alleen als triest bestempeld worden.

3 4 4 5 4

- Vertigo (thriller / misdaad : 8)
- Chinatown (thriller / misdaad : 8)