Erik the Viking

De Vikingen hadden maar een paar simpele doelen in hun leven; vechten, plunderen en verkrachten. Ook Erik had altijd deze idealen, maar als hij een vrouw moet verkrachten, komt hij erachter dat hij dit soort dingen toch niet zo top vindt. Van de dorpsheks hoort hij dat zolang de wereld in duisternis gedekt blijft, de Vikingen altijd zullen blijven vechten. Erik neemt het dan maar als taak op zich om The Age of Ragnarok tot een eind te brengen en zo vrede in de Vikingen-wereld te brengen. Met een typisch Zweeds sloepje en een zooitje kameraden vaart Erik richting Hy-Brasil, alwaar ze de horn resounding moeten bespelen, zodat de poorten naar Valhalla geopend worden. De Goden zouden dan de duisternis moeten kunnen beëindigen.

Erik the Viking

De tocht naar Hy-Brasil is niet makkelijk. Onderweg worden ze aangevallen door een boot van aartsvijand Halfdan en ook ontmoeten ze de draak van de Noordzee. Gelukkig weten ze dit gigantische zeemonster slim te verslaan en worden ze met boot en al naar Hy-Brasil geniest. Hy-Brasil is een zeer vredig eilandje, waar ze hele slechte muziek maken. Het gevaar van het eiland is, dat als er bloed wordt vergoten, dat het hele eiland onder de zeespiegel zal verdwijnen. Halfdan weet ook hier weer een aanval op Erik te lanceren, maar deze wordt afgeslagen. Door een stomme fout komt er toch bloed op de grond. Hy-Brasil zinkt, maar niet voordat de hoorn wordt meegenomen. Een geopend Valhalla blijkt vervolgens anders te zijn dan je ooit had kunnen voorstellen, en dat geldt zeker voor de stoere Noorse Goden. De Goden zijn aardig genoeg om Ragnarok weg te jagen, maar niet om de Vikingen terug te sturen. Maar ja, daarvoor heb je een Christelijke priester bij je!

Erik the Viking

Erik the Viking is, zo`n 6 jaar na hun laatste film, gemaakt door een gedeelte van het befaamde Monty Python team. Terry Jones heeft het verhaal geschreven, de film geregisseerd en speelt zelf een rol in de film, waarin hij zichzelf helemaal voor joker zet. Ook John Cleese heeft een aardige rol in deze film. Heel de film door merk je dat de humor van Monty Python ook in deze film aanwezig is. Uiteraard niet helemaal hetzelfde, het is immers niet het volledige team, maar de flauwheid van bepaalde situaties zijn wel erg geniaal. Hoewel het acteerwerk behoorlijk onder de maat is (vooral Tim Robbins levert hier geen beste prestaties) en ook de special effects uit het jaar blok lijken te zijn, draagt dit geheel bij aan de sfeer van de film. Iedereen die kan lachen om de humor van Monty Python moet ook zeker Erik the Viking een keer zien!

Erik the Viking

4 4 8 7 8

- Astérix & Obélix: Mission Cléopâtre (humor / avontuur : 7.5)