Don't Breathe

Een low-budget productie die onverwacht uitgroeide tot een kassucces. Hier en daar werd Don't Breathe zelfs omschreven als de beste horrorfilm van de laatste 20 jaar.

Don

Drie jonge inbrekers - een dame en twee heren - horen van een alleen wonende oude man die $300.000 aan smartengeld heeft opgestreken nadat zijn dochter werd doodgereden door een rijkeluiskind. Hij bewaart het geld in een kluis maar één van de drie jongeren is de zoon van een beveiligingsexpert en heeft toegang tot allerlei gesofistikeerde apparatuur om deuren, ramen en kluizen te openen. Het lijkt een simpele klus, maar de oude man is een oorlogsveteraan en in veel betere fysieke conditie dan de drie inbrekers ... en dat is lang niet de enige verrassing die de jonkies te wachten staat ...

Don

Binnen de kortste keren zijn de rollen omgedraaid en wordt het drietal opgejaagd door de bewoner, die om verschillende redenen tot het uiterste wil gaan om hen uit te schakelen. Don't Breathe heeft veel te danken aan de casting: Stephen Lang is werkelijk verbluffend als de blinde oude man en ook Jane Levy is erg goed als het meest kwetsbare (maar ook meest vindingrijke) lid van de bende. Het scenario voorziet in een aantal uiterst verrassende wendingen en er is een schitterende scène waarin een gewapende Lang alle lichten dooft en het die het drietal door het verduisterde huis najaagt: de scène is gefilmd in grijstinten, met revolverschoten die het duister telkens kortstondig doorklieven als bliksemschichten.

Don

Regisseur Alvarez (de man achter de remake van Evil Dead) weet de spanning uitstekend op te drijven en ziet daarbij grotendeels af van de wansmakelijkheden die het genre de jongste jaren teisteren. Maar tijdens de ontknoping valt het scenario terug op een aantal genreclichés en dan worden ook de schokeffecten grover. Dat doet toch afbreuk aan de indruk die de film uiteindelijk achterlaat. En werd die laatste scène wellicht bedacht om een vervolg mogelijk te maken?

Noot
:

* Er waren veel klachten dat de trailer te veel van de plot zou weggeven. Bekijk die dus niet op voorhand.