The Zookeeper's Wife

De Zookeeper's Wife vertelt het waargebeurde verhaal van Antonia en Jan Zabinski, het Poolse echtpaar dat in de tweede wereldoorlog het leven redde van meer dan 300 Joden. Het script is een bewerking van de gelijknamige non-fictie roman (van Diane Ackerman), gebaseerd op de dagboeken van Antonia Zabinski, de zookeeper's wife uit de titel.

The Zookeeper

Als in 1939 Warschau wordt gebombardeerd, wordt ook een deel van de dierentuin vernietigd. Veel dieren vinden daarbij de dood of worden - loslopend door het park of de stad - later afgemaakt. De eigenaars, de Zabinski's, willen zo weinig mogelijk met de oorlog te maken hebben, maar als ze ontdekken wat er allemaal gebeurt in het getto van Warschau, waar de joodse bevolking is samengedreven, besluiten ze in actie te komen: ze ontwikkelen een riskant plan om zoveel mogelijk Joden uit het getto te smokkelen, en onder te brengen in de grotendeels verlaten zoo. Bijkomend probleem: ook de plaatselijke commandant, de officier en zooloog Heck, heeft de dierentuin uitgekozen voor zijn wetenschappelijke experimenten ...

De Zookeeper's Wife werd wel getypeerd als 'Schinder's List met Dieren'; de film brengt op overtuigende wijze een ode aan menselijke moed en medeleven. De eerste helft, met de aanval op Warschau en een paar bloedstollende momenten binnen de muren van het getto is zeer sterk, en vaak ontluisterend; de film verliest in het tweede deel enigszins aan stootkracht, maar dankzij de sterke vertolkingen van de hoofdpersonen wordt het nooit saai of triviaal. De scène op het station met de kinderen behoort tot de meest aangrijpende die ik in jaren heb gezien.

De film heeft een internationale cast en de dialogen zijn, op enkele uitzonderingen na, in het Engels ingesproken. Dat leidt, zoals wel vaker, tot een allegaartje aan accenten. Met name de Vlaamse tongval van Johan Heldenbergh, die dwars door zijn Engels heenbreekt, maakt daarbij een wat vreemde indruk, maar echt storen doet dat niet. Heldenbergh acteert trouwens voortreffelijk.

The Zookeeper

Voor een vergelijking film v. geschiedenis, zie:

7 8 8 7 7.5