The Hunger Games The Mockingjay part 2

Om commerciële redenen werd de derde en laatste aflevering in het geplande drieluik opgesplitst in twee afzonderlijke delen, met als resultaat dat het eerste deel, Mockinjay, part 1, uitdraaide op een wat halfslachtige affaire: de film werkte toe naar een climax die uitbleef ...

In het tweede deel, dringen Katniss en haar strijders door tot het centrum van de macht. Hun activiteiten worden nog steeds gestuurd door Plutarch Heavensbee, die Katniss wil gebruiken in een propagandastrijd met de regering: President Snow bestookt de bevolking met toespraken en fake news (ja, we zijn bij de tijd) en daarom laat Heavensbee Katniss optreden in clips met geënsceneerde vechtscènes. Omdat Katniss belangrijk is als symbool van de opstand, wil Havensbee haar zoveel mogelijk weghouden van de ware gevechtshandelingen, maar Snow heeft een val opgezet en die klapt op het beslissende moment dicht: plots staat Katniss in de frontlinie

Uiteraard krijgen we nu wèl de climax die in deel één uitbleef, maar erg bevredigend is de ontknoping niet. Er zijn een paar wendingen (zoals Snow die plots wordt afgezet) die eerder een averechts effect sorteren en de spanning ondergraven. Er wordt wel enige spanning gecreëerd rond het personage Peeta, die vreest dat hij door Snow genetisch is bewerkt, waardoor hij 'zichzelf niet meer is'. Er is er ook een spookachtige scène met zogenaamde 'mutts' (in de ondertiteling mutilianten genoemd), ondergronds levende, zombie-achtige wezens. De scène is wel spectaculair maar lijkt een pure horrorscène en valt daardoor wat uit de toon.

Sommige fans reageerden veel positiever op deze afsluiting, maar in mijn ogen kreeg de dystopische reeks een wat onbevredigend slotakkoord met dit in tweeën gekapt slotdeel. Naar verluidt was ook regisseur Lawrence niet blij met de beslissing om de finale te splitsen, dus wie weet krijgen we over een tijdje een director's cut nieuwe stijl: de twee (te lange) delen samengevoegd tot één flitsend (veel korter) slotstuk.

7 6.5 6 5 6

- Ofelas (avontuur / actie : 7)
- The Wind and the Lion (avontuur / actie : 7)