3 colpi di Winchester per Ringo

Menig Italiaans westernmaker sprong graag in op het succes van Duccio Tessari's Ringo films. Zo ook Emimmo Salvi. Maar Salvi was geen Tessari; verre van dat. En houten klaas Mickey Hargitay mag nog niet in de schaduw staan van Giuliano Gemma (de 'originele' Ringo, zeg maar).

Het verhaal is zeer afgezaagd met zijn twee vrienden die -bijna uit het niets- tegenover elkaar komen te staan en de gebruikte plotmechanismes zijn te talrijk en zonder uitzondering bijzonder slecht uitgewerkt. Zo wordt Ringo in een (letterlijke) klap blind, om niet veel later gewoon weer te kunnen zien. De humor werkt niet, maar ook wanneer er serieus gedaan wordt, slaat men de plank volledig mis.

De goedkoopheid spat van deze productie af, wat ook geldt voor de algehele onkunde van de makers. Zo is bijvoorbeeld de kostumering een grote grap. De acteurs zijn in splinternieuwe cowboypakken gehesen, welke aandoen alsof ze afkomstig zijn uit de feestwinkel. Er klopt simpelweg geen ene ruk van. De actiescenes zijn -zonder uitzondering- bijzonder pover geensceneerd en dito gemonteerd. De geluidseffecte overtuigen voor geen meter. Voor nepbloed was geen geld. Dit was waarschijnlijk uitgegeven aan volledig willekeurige explosies.

Hier en daar krijgt de prent complimenten vanwege de ongebruikelijke belichting. Ik ben het ermee eens dat het gebruik van groen-, blauw- en rood licht ongebruikelijk is. Maar kom op, knap werk kun je dat toch niet noemen. Bovendien slaat het, hier, werkelijk nergens op.

Soms, wanneer de film niet verveelt met uitgezeken drama of abominabel gefilmde schietpartijen, vinden er scenes plaats die niet alleen onvoorstelbaar slecht zijn, maar tevens volslagen buiten de context van het wilde westen. Met name een fragment waarin de kijker wordt getrakteerd op een rituele dans door inboorlingen (of zoiets) zou meer op zijn plek zijn in een National Geographic documentaire. Dit fragment, dat plaats heeft in een grot, had overigens zomaar in de Efteling opgenomen kunnen zijn. Afschuwelijk.

Tja, het is dat Gordon Mitchell een prominente rol speelt in deze baggerfilm dat ik nog een 3/10 score uitdeel. Ik zie de man altijd graag aan het werk. Maar dat is nog steeds bij lange na niet genoeg voor deze spaghetti van de Aldi, die ik eigenlijk voortijds in de vuilnisbak had moeten flikkeren. Wederom een gruwelijk misbaksel van prutser Emimmo Salvi.

Besproken versie

Drei Kugeln fur Ringo
Distributie: Koch Media