House of Cards

Deze film heeft niets uit te staan met de TV-serie die momenteel in veel landen wordt vertoond. Het is een spionagethriller met George Peppard, Inger Stevens en Orson Welles.

Peppard speelt een Amerikaanse ex-pat, Reno Davis, een ex-bokser en avonturier die op zwerftocht in Europa door een Franse weduwe wordt gevraagd om haar zoontje te beschermen. Davis ontdekt al snel dat de entourage van de weduwe wordt bevolkt door veteranen uit de 'vuile' Algerijnse oorlog, die plannen smeden voor een militaire staatsgreep. Hij neemt zich voor om de autoriteiten in te lichten, maar dan wordt de jonge knaap ontvoerd ...

Afgaande op de synopsis zou je denken dat we te maken hebben met een verfilming van één van die vuistdikke thrillers van iemand als Robert Ludlum of Frederick Forsythe, maar de sfeer doet eerder denken aan Hitchcock (er zijn wat gelijkenissen met The Man who knew too Much). Afgezien van wat bloot (stel daar niet te veel van voor) doet House of Cards nogal ouderwets aan. Er zijn wat verwijzingen naar historische samenzweringen om de Franse koloniale glorie in ere te herstellen, maar het klinkt allemaal weinig authentiek.

Een paar zaken in het voordeel van de film: de locaties - verspreid over Frankrijk en Italië - zijn fraai (en fraai in beeld gebracht) en de rolverdeling is erg aantrekkelijk. Orson Welles acteert op de automatische piloot maar Joseph Mitchell (vooral bekend als Shakespeare-acteur) zet een heerlijk gemene schurk neer en Peppard (velen zullen hem kennen als Hannibal Smith van The A-Team) is uitstekend op dreef als flierefluitende vechtjas.

6.5 7 6.5 5 6

- A Lonely Place to Die (thriller / avontuur : 7)
- Topaz (thriller / avontuur : 6.5)