Compliance

Op een drukke vrijdagavond in een fastfoodrestaurant krijgt manager Sandra een telefoontje van agent Daniels. Deze geeft aan dat hij zojuist een melding heeft gekregen dat medewerkster Becky een klant heeft bestolen. Hij vraagt de manager daaron het meisje tijdelijk vast te houden totdat hij arriveert. Omdat Daniels het erg druk heeft en geen kans ziet snel langs te komen, vraagt hij Sandra - en via haar ook collega's - alvast een aantal onderzoeken uit te voeren. Deze leiden al snel tot seksuele handelingen en vernedering jegens het tienermeisje.

De grootste spoiler die je bij deze film kunt geven is te vertellen dat deze gebaseerd is op (diverse) waargebeurde verhalen in de Verenigde Staten. Echter, de kans is groot dat je dit al zult weten wanneer je de film aanzet; in die zin is er dus geen sprake van eens spoiler. Waarom is dat relevant? Omdat je je nauwelijks kunt voorstellen dat het gros van de karakters in Compliance het gedrag vertoont dat ze laten zien.

Als dit verhaal niet waargebeurd was, was Compliance een zeer ongeloofwaardige film met dito plot geworden. Want waarom gelooft iedereen de politieagent die ze nog nooit gezien hebben? En waarom laten ze zich overhalen tot vergaande seksuele handelingen bij een onschuldig meisje? Niemand zet vraagtekens bij het zeer vergaande en bizarre gedrag van de agent en van de eigen collega's. En niemand luistert naar arme Becky.

Qua weergave van dit waargebeurde verhaal ben ik slechts ten dele te spreken. Enerzijds wordt er uitstekend acteerwerk geboden, vooral door de manager (Ann Dowd) anderzijds lukt het me niet om door die ongeloofwaardigheid heen te kijken. Misschien had er juist wat aan het script gesleuteld kunnen worden om een verhaal neer te zetten dat realistischer in elkaar steekt. Ook iets meer uitleg over de motieven van agent Daniels en hoe hij zo enorm bekwaam is geraakt in zijn listige telefoontjes waren van harte welkom geweest.

5 7 6 7 6

- North by Northwest (thriller / avontuur : 9)
- The Game (thriller : 8)