Das Finstere Tal (The Dark Valley)

In de grote dagen van de spaghettiwestern, draaide regisseur Sergio Corbucci enkele westerns in de Alpen. Het gebergte viel daarbij in voor de Amerikaanse Rocky Mountains. Een western die niet enkel in de Alpen werd gefilmd, maar zich daar ook afspeelt, is toch iets nieuws. Ondanks de Europese setting, vertoont de handeling van het Oostenrijkse Das Finstere Tal alle kenmerken van het wildwestgenre: de eenzame ruiter, de dreigende sfeer en de gedachte aan wraak.

De eenzame ruiter is een man genaamd Greider. Hij is fotograaf en wil de winter doorbrengen in het dal om de besneeuwde bergtoppen op foto vast te leggen. Hij vindt onderdak bij een weduwe en haar achttienjarige dochter Luzi, die op het punt staat om te gaan trouwen. Door de andere bewoners van de vallei wordt Greider gewantrouwd, met name door de Brenner-clan, die op agressieve manier de scepter zwaait en niets van nieuwkomers moet weten. Als één van de Brenners op verdachte wijze om het leven komt, valt de verdenking op Greider ...

Hoewel de spaghettiwesterns zeker een inspiratiebron vormden, lijkt Das Finstere Tal meer op de films die Clint Eastwood zelf in Amerika draaide (met name Pale Rider) dan op het werk van Leone of Corbucci. De achtergrond van het verhaal is ook niet verbonden met het Wilde Westen. De gedachte aan wraak staat in verband met een gebruik dat volgens sommige historici in het feodale tijdperk populair was, het zogenaamde jus primae noctis (het recht van de eerste nacht: de Brenners eisen iedere jonge bruid op huwelijksdag op om haar te ontmaagden). Dat gebruik speelt ook een rol in de film Braveheart (*1).

Das Finstere Tal is prachtig in beeld gebracht en telt enkele grimmige geweldsuitbarstingen, maar regisseur Prochaska is wat al te zeer in mineur en de neerslachtig stemmende sfeer en het trage tempo zuigen de spanning uit het gegeven. Ondanks de ongewone setting voegt de film uiteindelijk weinig toe aan het genre van de western. De acteurs zijn goed gekozen, met name Tobias Moretti als Hans Brenner, de oudste zoon en erfgenaam van de oude patriarch: met zijn uit graniet gehakte kop lijkt hij een overlevende uit de films van Leone, een schurk die door de Man Zonder Naam over het hoofd werd gezien.

Opmerking
: De film is uitgebracht in een Duitstalige en Engelstalige (internationale) versie: de oorspronkelijke Duitse versie geniet de voorkeur, maar het Oostenrijkse Duits is niet altijd even gemakkelijk te verstaan.

(*1) Voor jus primae noctis (of droit du seigneur), zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Droit_de_seigneur

7 6.5 7 6 6.5

- The man who shot Liberty Valence (western / drama : 8)