13 Sins

13 Sins is een bewerking van een film uit Thailand, 13 Game Sayong, die in eigen land een gigantische hit werd, maar daarbuiten nauwelijks werd verspreid omdat de rechten voor een remake werden opgekocht door de Weinstein Company. De remake kwam niet van de grond en daarom verkocht Weinstein de rechten door aan Blumhouse Productions, een kleinere studio gespecialiseerd in low-budget horrorfilms. De van oorsprong Duitse regisseur Stamm herschreef het scenario en bracht (naar eigen zeggen) voldoende veranderingen aan om ook kijkers die het origineel kennen geboeid te houden.

Het verhaal draait rond een verkoper van verzekeringspolissen, de 32-jarige Elliot Brindle, die wordt ontslagen (omdat hij te eerlijk is om zijn klanten te bedriegen!). Het ontslag komt slecht uit: hij is reeds verantwoordelijk voor zijn mentaal gehandicapte broer en nu wil ook zijn alcoholistische vader bij hem intrekken. Brindle zit financieel aan de grond, maar krijgt dan een geheimzinnig telefoontje: hij wordt uitgenodigd om een spel te spelen met een prijzenpot van 6 miljoen dollar. Om te winnen moet hij 13 opdrachten uitvoeren. Iedere geslaagde opdracht levert meer geld op, maar ... de opdrachten worden steeds schandaliger en uiteindelijk ronduit cimineel ...

Omdat er weinig geld beschikbaar was voor een publiciteitscampagne, haalde 13 Sins amper de bioscopen, maar dankzij een goede mond-tot-mond-reclame bracht de film ruim zijn geld op via DVD, Blu-ray en Video On Demand. Er zijn overeenkomsten met Saw (de telefonische stem) en de thriller The Game van David Fincher. 13 Sins is niet zo gruwelijk als Saw, maar geen nood, er vloeit genoeg bloed. Regisseur Daniel Stamm is geen David Fincher, maar zijn film is toch een inventieve, vaak verrassende horrorfilm. Stamm houdt er ook de vaart goed in, zodat we geen kans krijgen om lang na te denken over een aantal onwaarschijnlijkheden en andere tekortkomingen.

Voor een low-budget productie heeft de film een mooie rolverdeling. Er zijn leuke bijrollen voor onder meer Pruitt Taylor Vince en Ron Perlman (de man met het raarste hoofd van Hollywood). En bleekneus Webber is perfect gecast als de saaie kantoorklerk die gaandeweg verslaafd raakt aan de opwinding van het spel.

7 7 7.5 6 7

- When a Stranger Calls (horror / thriller : 7.5)
- Sisters (horror / thriller : 7.5)