Aanmodderfakker

De 32-jarige Thijs is een eeuwige student zonder enige ambities, die zorgeloos door het leven gaat. Hij vult zijn tijd met bier, vrouwen en rondhangen met zijn even kansloze huisgenoot Walter. Hij leeft van de donaties van zijn moeder en een treurig bijbaantje in een elektronicazaak. Zijn leven verandert als hij de zestienjarige Lisa ontmoet. Dit jongvolwassen meisje is intelligent, zit vol ambities en heeft een plan uitgestippeld voor haar leven. Ze is het tegenovergestelde van Thijs, maar toch bloeit er langzaam iets op tussen de twee.

Aanmodderfakker (kudo's voor de titel) is de winnaar van het Gouden Kalf voor de beste Nederlandse film uit 2014. Wow, serieus!? Als dit het niveau is van de hedendaagse, vaderlandse cinema, dan is het er namelijk droevig mee gesteld. Het scenario van deze romantische komedie biedt nauwelijks iets wat we nog niet eerder hebben gezien. Voor een origineel werkje hoef je Aanmodderfakker dan ook niet aan te zetten.

Er zijn eigenlijk maar twee redenen waarom je dat wel zou kunnen overwegen. Dat gaat dan om een klein aantal aardige grapjes die zo nu en dan een glimlach op de mond brengen. Tweede redenen is het puike acteerwerk van hoofdrolspeler Gijs Naber. Hij heeft mijns inziens dan ook terecht een Gouden Kalf gekregen als beste acteur van 2014. Helaas wordt zijn inzet niet beloond door zijn tegenspeelster. Roos Wiltink, bekend van diverse tienerfilms, is namelijk weinig geloofwaardig in haar rol van ontluikende tiener.

Tja, ik had het eigenlijk al gezegd: Aanmodderfakker is weinig soeps. Het kan toch gewoon niet dat er in Nederland niets beters gemaakt kan worden?

5 5 5 5 5

- American Beauty (drama / humor : 9)