Twee Vorstinnen en een Vorst

Twee vorstinnen en een vorst is een verfilming van het werk van de schrijver R.J. Peskens; de film is grotendeels gebaseerd op de roman Mijn tante Coleta, maar put ook uit Peskens’ korte verhalen. De hoofdfiguur genaamd Levien (bijgenaamd ‘Buffel’) bezoekt het sterfbed van zijn moeder en blikt terug op zijn ‘verboden’ verhouding met zijn tante Coleta.

Levien groeit op in Zeeland, in een weinig harmonisch gezin. Zijn moeder is een anarchiste die geen enkel gezag aanvaardt en last heeft van woedeaanvallen: ze gooit de huisbaas van de trap en slaat de gymnastiekleraar van de middelbare school in elkaar omdat hij haar zoon slecht heeft behandeld. Haar man doet om het gezin bijeen te houden; zo betaalt achter de rug van zijn vrouw de boetes die ze met haar gedrag heeft opgelopen. Maar moeder wordt soms voor een paar dagen in de gevangenis gesmeten, en dan heerst in huis chaos, want alles draait om moeder. Levien klampt zich vast aan zijn nog vrij jonge tante Coleta, tot wie hij zich sterk voelt aangetrokken. Zij zit zelf vast aan een echtgenoot van wie ze niet houdt en al snel groeit de vriendschap uit tot een seksuele relatie ...

De film deed het niet zo goed in de Nederlandse bioscopen maar werd een onverwacht succes in het buitenland, wellicht vanwege het delicate onderwerp en de openhartige seksscènes. In de roman is het leeftijdsverschil tussen de jongeman en zijn tante niet zo groot, maar in de film is tante Coleta (gespeeld door Linda van Dyck) achttien jaar ouder dan Levien (die wordt gespeeld door de 15-jarige Vlaamse acteur Eric Clerckx). Bovendien wordt gesuggereerd dat de minnaars bloedverwanten zijn (in de roman is Coleta een aangetrouwde relatie).

Twee Vorstinnen en een Vorst wordt ontsierd door een veel te literaire voice over (ingesproken door de schrijver zelf). De gebeurtenissen zijn echter fraai in beeld gebracht (de opnamen vonden plaats in Middelburg en Vlissingen) en de met name de vrouwenrollen zijn mooi ingevuld. Linda van Dijck is volkomen overtuigend als de seksueel gefrustreerde vrouw die haar neefje verleid, maar de film wordt ondanks alles gedomineerd door Kitty Courbois als de volstrekt onberekenbare moeder.

Noot:

* De auteur plubliceerde zijn roman onder het pseudoniem R.J. Peskens omdat sommige betrokkenen nog in leven waren, maar al snel lekte uit dat hij in werkelijkheid de bekende uitgever Geert van Oorschot was.

7 6 7 6.5

- Taxi Driver (drama : 9)
- Wandafuru Raifu (After Life) (drama / fantasy : 8.5)