Ocean`s Twelve

Ik heb zelf ocean`s eleven niet gezien, maar iemand die deze film wel had gezien zat naast mij en die begreep van ocean`s twelve geen bal, net als ik. De film begint met het introduceren van een heleboel karakters. Ik had het gevoel dat deze karakters opzich redelijk uitgewerkt waren of had kunnen zijn, maar je krijgt ze zo kort in beeld en het zijn er zoveel dat de karaktereigenschappen niet gaan spreken.

Vervolgens ontwikkeld het plot zich. Dit plot is supersimpel (mensen gaan ergens wat stelen) maar de regisseur weet zo`n simpel plot zo ingewikkeld te brengen dat het totaal niet te begrijpen is. Beelden wisselen elkaar af waar geen houvast aan vast te knopen is.

Allerlei mensen praten met elkaar en wezen zogenaamd cool, maar omdat de karakters totaal niet uit de verf komen heb je er geen verwantschap mee. Hierdoor worden de conversaties totaal on-boeiend. Op gegeven moment komt er wat actie... denk je. Ze zijn namelijk in Amsterdam! En hier gaan ze een herenhuis een paar centimeter omhoog duwen om iets te jatten. Toen kreeg ik al neigingen om de film uit te zetten. Ik kan het best pikken als iets vreselijk vergezocht is, maar dan moet wel iets anders goed zijn. Zoals overdreven actie, of iets anders. Maar zelfs dit element ontbreekt volkomen in deze baggerfilm. In de rest van de film gaan ze een ei stelen in het louvre in Parijs. Smachtend op actie wacht je hoopvol het moment van inbraak af, maar dit komt. Uiteindelijk gooien ze zo`n cliché-plotwending erin waarin alles totaal andersom blijkt te zijn als je denkt. Vreselijk. En de conversaties zijn ook vreselijk, evenals de misplaatste humor.

Het enige geinige waren de Amsterdamse cops.... leken wel heeeeeelveel op Amsterdamse cops moet ik zeggen -not-.

Oh ja, ook vreselijk: Julia paardenbek Roberts speelt mee. Zij speelt Tess Ocean, de vrouw van een van de misdadigers of iets dergelijks. In de film bedenkt het groepje misdadigers een prachtige list! Zij bedenken namelijk dat deze Tess Ocean op Hollywoodster Julia Roberts lijkt. Vermomd als Julia Roberts gaat film-personage Julia Roberts dus faken dat ze Julia Roberts is. Vat je hem? Ze gaat dus haarzelf spelen in de film. Ze komt dan echter Bruce Willis tegen, die denkt dat zij Julia Roberts is terwijl ze Tess Ocean is. Bruce Willis speelt dus Bruce Willis. Bruce gaat Tess Ocean allerlei persoonlijke vragen stellen omdat hij denkt dat Tess Julia Roberts is. Te slecht voor woorden.

Het enige waar wat voor te zeggen is, is de muziek in de film. Die is wel goed. Of misschien is de rest zo bagger dat de muziek verhoudingsgewijs goed lijkt. Hoe kunnen zoveel bekende acteurs zo`n baggerfilm maken?

6 2 2 1 2

- Dial M for Murder (misdaad : 8.5)
- The Godfather (misdaad / speelfilm : 8)