Staatsgevaarlijk

De blonde Nicolette en de Marokkaanse Mohammed hebben net hun intrek genomen in een huisje in Rotterdam. Nog tijdens het uitpakken van de verhuisdozen vindt er een gigantische explosie plaats in de havens van `s werelds twee na grootste havenstad. Rotterdam maakt wereldnieuws, zeker omdat de autoriteiten ervan uitgaan dat het wel eens om een terroristische aanslag zou kunnen gaan. Nog dezelfde avond worden Nicolette en haar vriendje van hun bed gelicht door een zwaarbewapend invalsteam. Met dank aan haar vader, die advocaat is, staat Nicolette al snel weer buiten. Mohammed daarentegen wordt zwaarbeveiligd vastgehouden, omdat hij verdacht wordt van betrokkenheid bij de aanslag. Zijn ICT-bedrijfje heeft namelijk de software geleverd die mogelijk tot de explosies hebben geleid. Voor Nicolette begint nu de zoektocht naar haar vriendje en de waarheid. Is er echt een terroristische aanslag gepleegd in Rotterdam of was het gewoon een ongeluk??

Staatsgevaarlijk heeft natuurlijk een erg actueel onderwerp, maar schijnt opgenomen te zijn voor de moord op Theo van Gogh. Wat de regisseur precies probeert te vertellen met deze film is me niet helemaal duidelijk. Er worden namelijk allerlei onderwerpen aangesneden (het falen van overheidsdiensten, de hetze tegen Islamieten, etc), maar nergens wordt daadwerkelijk kritiek geleverd. Dit maakt Staatsgevaarlijk qua onderwerp tot een nogal onbenullige film. Wat er enkel overblijft is de eeuwige zoektocht van Nicolette naar haar vriendje. Die is niet makkelijk en de autoriteiten werken dan ook totaal niet mee. Zeer onrealistisch zijn die momenten waarop ze zonder problemen door zwaarbewaakte gevangenissen en ziekenhuizen kan lopen. Het acteerwerk van nieuwkomer Sylvia Hoeks komt gedurende de hele film zeer onnatuurlijk over. Buiten haar matige acteerprestaties heeft de rest van de cast ook de continue neiging tot vreselijke overacting. Staatsgevaarlijk is naar mijn mening een erg gehypte film evenals de veronderstelde genialiteit van Sylvia Hoeks; een scharminkel dat bovendien wel eens wat meer mag eten. Haar schrale lichaampje zou ik zeker niet naakt in de Playboy hoeven te zien. Klik hier om een trailer van Staatsgevaarlijk en een vijftal anders Nederlandse telefilms te zien.

Edit: Sylvia Hoeks zal een hoofdrol gaan spelen in de nieuwe Nederlandse dramaserie Vuurzee. Deze productie van de VARA is vanaf deze maand (november `05) elke week te zien bij de publieke omroep. De door de zender zelf als psychologische thriller omschreven serie is één van de duurste die de laatste jaren in Nederland is opgenomen. Naast Sylvia Hoeks zijn er rollen weggelegd voor onder andere Carine Crutzen, Mark Rietman, Marcel Musters, Philip Ivanov en Caro Lenssen.

6 3 4 5 3.5

- The 39 Steps (thriller / speelfilm : 7)
- Secret Agent (thriller / speelfilm : 6.5)