Hickey and Boggs

Hickey and Boggs zijn twee aan lager wal geraakte privédetectives uit Los Angeles, die worden ingehuurd om een verdwenen dochter van een miljonair op te sporen. Hickey (Cosby) heeft een slecht huwelijk, Boggs (Culp) worstelt met een alcoholverslaving. Al snel blijkt dat het zaakje waarvoor ze zijn ingehuurd behoorlijk stinkt: de opdrachtgever is geen miljonair en de spoorloze jongedame was betrokken bij een bankoverval elders in de VS. Zowel de onderwereld als de politie is naar haar op zoek. De beloning voor haar opsporing is $ 25.000 en dat geld willen Hickey en Boggs graag incasseren ...

Robert Culp en Bill Cosby waren in de jaren '60 bekende tv-sterren geworden dankzij de serie I Spy (ook in Nederland succesvol onder de titel Dubbelspion). Hickey en Boggs werd echter slecht ontvangen. De fans werden door de negatieve reacties afgeschrikt en de film flopte. Dit betekende vooral een ramp voor Robert Culp, die met de film zijn debuut maakte als regisseur (hij had wel reeds diverse afleveringen van I Spy geregisseerd): zijn eerste speelfilm werd ook zijn laatste.

In de loop der jaren heeft Hickey and Boggs echter een zekere cultstatus verworven. Regisseur Culp was bevriend met Sam Peckinpah en zijn film doet soms denken aan het werk van Bloody Sam: de sfeer is grimmig en er is veel geweld. De voor Peckinpah kenmerkende slowmotion ontbreekt echter, en de aanpak lijkt soms meer op die van Don Siegel. Het hoogtepunt is een flitsend gemonteerde, langdurige schietpartij in een voetbalstadion.

Het scenario werd geschreven door Walter Hill, die later zelf een carrière zou opbouwen als regisseur. Diens script is echter het zwakke punt van de productie: het zit rommelig in elkaar en er zijn te veel nevenfiguren, die geen van allen behoorlijk worden uitgewerkt. Daardoor is Hickey and Boggs slechts een 'goede' neo-noir, terwijl het een klassieker had kunnen zijn.

Link:

I Spy (Dubbelspion), TV-srie (1968-1970)

7 7.5 7.5 6 7