Major Dundee

Na twee kleine producties (feitelijk B-films), The Deadly Companions en Ride the High Country, was dit de eerste film met een ruim budget die Sam Peckinpah werd aangeboden. Julian Fink (die later Dirty Harry zou bedenken) had een kort verhaal geschreven dat Peckinpah mocht omwerken tot een scenario, en hij kreeg ook toestemming om zelf zijn locaties uit te kiezen. Sam dacht een droom was uitgekomen, maar Major Dundee werd een zeer ongelukkige ervaring.

Majoor Amos Dundee is na een paar tactische blunders verbannen naar een uithoek aan de Mexicaanse grens, waar hij de leiding heeft gekregen over een gevangenkamp vol Zuidelijke soldaten. De grensstreek wordt onveilig gemaakt door de Apache Sierra Charriba, die een slachting aanricht onder de cavaleristen en de plaatselijke bevolking en vervolgens naar Mexico vlucht. Dundee besluit de jacht op de Indiaan in te zetten, en omdat hij weinig soldaten over heeft, werft hij al het tuig aan dat hij kan vinden, dieven, moordenaars, racisten, dronkenlappen ... plus de gevangen uit zijn kamp. Met dit zooitje ongeregeld trekt Dundee de Mexicaanse grens over, waar hij ook nog te maken krijgt met het Franse leger, dat het land heeft bezet.

Peckinpah kwam al snel in even grote moeilijkheden als zijn hoofdpersonage. Het scenario was nog lang niet klaar bij het begin van de opnames, en in plaats van op zoek te gaan naar locaties dicht bij huis, had Peckinpah allerlei rare uithoeken van Mexico geselecteerd. De crew werd gekweld door tropische hitte, diarree, mosquito's en nog veel meer. Ook ontstonden er een paar keer vechtpartijen met de plaatselijke bevolking. Binnen de kortste keren vloog de film ruim over het voorziene budget (dat door de studio ook nog was verlaagd!) en had Sam bijna slaande ruzie met zijn producer, Jerry Bresler, die op de set de wacht hield.

De studio, Columbia Pictures, wilde Peckinpah ontslaan, maar hij werd gered door zijn acteurs, die weigerden om zonder hem voort te werken. Uiteindelijk zou hem wel de montage uit handen worden genomen. Tijdens de zogenaamde post-productie, ging Sam namelijk gewoon door met ruziemaken en de boel op stelten zetten.

De film werd aanvankelijk uitgebracht in een sterk ingekorte versie van ongeveer twee uur, die erg onevenwichtig was, en op sommige punten amper te volgen. Pas in 2005 werd een 'verlengde versie' op DVD uitgebracht, die een stuk beter is. Met name de eerste helft van de film behoort nu tot het beste wat deze vreemde regisseur ooit heeft gemaakt. De sfeer binnen het gevangenkamp is angstaanjagend goed getroffen en de scènes van het optrekkende leger, in een brandende zon, omgeven door stofwolken, hebben een schilderachtige grandeur.

De tweede helft van de film blijft echter zwalken. Het slot - een veldslag tussen Dundee's leger en de Fransen - is spectaculair, maar de studio heeft wel de meest bloedige momenten weggesneden. In 1965 was de wereld nog niet rijp voor "Bloody Sam".

* Voor een uitgebreid artikel over de inhoud en totstandkoming van deze film, zie: W
ESTERNS ON THE BLOG - Major Dundee

7 7.5 7 7 7