Nightbreed

Aaron Boone heeft last van nachtmerries over de mysterieuze stad Midian en loopt hiervoor bij psychiater Decker. Deze doet Boone geloven dat hij een seriemoordenaar is. In werkelijkheid is Decker echter zelf een mysterieuze, gemaskerde slachter. Als hij van zijn therapeut onder valse voorwendselen drugs krijgt toegediend en dientengevolge een ongeluk krijgt, komt hij in aanraking met de bewoners van Midian. Dit zijn freaks en outcasts die in de gewone maatschappij geen plaats hebben. Decker is voornemens al deze zogenaamde nightbreed uit de weg te ruimen en jaagt daarom op Boone en zijn nieuwe vrienden.

Clive Barker schreef het verhaal en regisseerde deze film. Daarna werd Nightbreed door filmbonzen verknipt tot een film waar Barker zijn visie niet in herkende. De film werd bovendien vermarkt als een slasher, terwijl de prent dat nadrukkelijk niet is. Het gevolg was een commerciële flop die door de pers werd neergesabeld. Later zou Nightbreed echter een cultstatus krijgen als de Star Wars van de horrorfilm.

In de archieven van de filmstudio zijn recentelijk originele opnamen van Nightbreed gevonden. Fans hebben deze rauwe tapes gebruikt om de film te maken zoals Barker hem ooit bedoeld had. Met ruim een uur extra materiaal zou dit in de buurt moeten komen van het werk zoals het ooit bedoeld was. Deze extended versie is inmiddels op beperkte schermen in Amerika vertoond, onder luid gejuich van het aanwezige publiek.

Afijn, ik heb bovenstaande lange versie niet gezien, maar deed het met de originele bioscoopversie. Ook ik stoorde me aan het slecht uitgewerkte verhaal en dito karakters. Dit wordt echter teniet gedaan door de fantastische sfeer die Nightbreed uitademt en de zeer fantasierijke karakters die Midian bevolken. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de langere versie en wacht rustig af tot deze op dvd verschijnt. Tot die tijd moeten we het doen met deze versie, die ik iedereen van harte aan kan raden.

7 6 8 7 7

- 1408 (horror / fantasy : 6)
- Livide (horror / fantasy : 6)