War of the Arrows

Dit is een van de meest succesvolle Aziatische actiefilms van de afgelopen jaren. In Zuid-Korea alleen al, kochten ruim acht miljoen mensen een bioscoopticket. Het verhaal speelt zich af tegen de achtergrond van de tweede invasie vanuit het Noorden, door de legers van Mantsjoerije, aan het eind van de Zestiende Eeuw. De handboog is dan het voornaamste wapen.

In de openingsscène zien we hoe de jongeman Nam-yi en zijn kleine zusje Ja-in moeten toezien hoe hun vader als verrader wordt vermoord. Ze ontsnappen beiden naar het binnenland, waar ze worden opgevangen door een oom. Daarna springt de film dertien jaar vooruit in de tijd. Ja-in is een adembenemende schoonheid geworden, op wie alle jongens in het dorp verliefd zijn. Nam-yi geldt als de beste boogschutter in de verre omtrek, maar hij is ook een feestneus en dronkenlap. Als zijn neef hem om de hand van Ja-in komt vragen, loopt de situatie uit de hand. Nam-yi moet boete doen in de bergen terwijl zijn zusje in het huwelijk treedt, maar dan vallen de Manchu het land binnen, en wordt Ja-in door hen ontvoerd.

Voor Koreanen is de inval van de Manchu (een van de vele vanuit het Noorden) een belangrijke historische gebeurtenis. Bijna een half miljoen Koreanen werden weggevoerd (om in Matsjoerije te werken als slaaf of prostituee) en weinigen zagen hun vaderland ooit terug. Wij hebben uiteraard minder affectie met deze historische achtergrond, waardoor de eerste helft van de film soms wat geforceerd aandoet. Als de actie echter de overhand neemt, in de tweede helft van de film, wordt War of the Arrows echter een adembenemend spektakel.

Nam-yi weet Ja-in en haar minnaar te bevrijden uit de slavenkaravaan en stuurt ze vooruit, terwijl hij zelf een  groep Manchu achter zich aanlokt. Er ontspint zich nu een kat-en-muisspel, waarbij Nam-yi afwisselend jager en achtervolger is. Een achtervolgingsscène in een woud behoort tot het beste wat ik in jaren op actiegebied heb gezien, en een scène tegen een steile wand is bijna ongelooflijk, wat je noemt een cliffhanger. Het slot lijkt veel op een scène uit een film van Sergio Leone. War of the Arrows zou kunnen worden getypeerd als een western zonder Indianen, maar met pijl en boog.

De film is op DVD uitgebracht door AmasiA, en de uitgave is van hoge kwaliteit. Wie over een surroundsysteem beschikt, kan genieten van een 5.1 track waarbij de pijlen je haast letterlijk om de oren zoeven. Het probleem is de gebrekkige Nederlandse ondertiteling die vol fouten staat en een enkele keer haast onbegrijpelijk is. Men kan ook kiezen voor een Duitse nasynchronisatie (zou ik niet doen) of Engelse ondertitels (aanbevolen).

7 7 8 8 7.5

- Gladiator (actie / drama : 8.5)
- Chi bi (Red Cliff) (actie / speelfilm : 8)