Hour of the Gun

Deze film vertelt nog maar eens het verhaal van de beroemde schietpartij bij de O.K. Corral. Maar terwijl de meeste films de aanloop tot het vuurgevecht schilderen, begint Hour of the Gun juist bij de O.K. Corral, en richt zich vervolgens op de (bloedige) nasleep van het incident.

Hour of the Gun

Op 26 oktober 1881, om 3 uur ’s middags, heeft sheriff Virgil Earp een afspraak met de rancher Ike Clanton, die het gezag van de sheriff niet erkent. De twee hebben afgesproken bij de O.K. Corral. Clanton had slechts gerekend op sheriff Virgil Earp en diens jongere broer en deputy Morgan, maar Virgil heeft op het laatste moment ook zijn oudere broer Wyatt en diens vriend Doc Holliday ingezworen. De Clantons en hun vrienden hebben tegen dit gezelschap geen enkele kans. Drie van hen worden gedood, diverse anderen (waaronder Ike Clanton) slaan op de vlucht. Clanton sleept de Earps en Holliday voor de rechter, maar ze worden vrijgesproken. Vervolgens huurt hij beroepsmoordenaars in om met zijn tegenstanders af te rekenen. Er volgen aanslagen op Morgan en Virgil Earp, maar Wyatt is minder gemakkelijk te verschalken.

Hour of the Gun is gefilmd in klassieke, enigszins ouderwetse stijl, maar de toon van de film staat dichter bij Peckinpah dan bij Ford. Terwijl Wyatt Earp in het eerdere The Gunfight at the O.K. Corral (van dezelfde regisseur) nog werd afgeschilderd als een nobele figuur, wordt hij hier geportretteerd als een verbitterd man, die zoekt naar mazen in de wet om op legale wijze zijn tegenstanders uit de weg te ruimen. Uiteindelijk lijkt hij amper een haar beter dan degenen die hij opjaagt.

In 1967 werd deze bittere visie op een legendarische figuur niet gesmaakt en oogstte Hour of the Gun vernietigende kritieken. Tegenwoordig wordt echter heel wat positiever over de film gedacht. En terecht. Het is geen meesterwerk, maar James Garner en Jason Robarts zijn fantastisch als Wyatt en Doc.  De verteltrant is nogal episodisch, en de film verliest wat vaart in de tweede helft, maar het slot, dat is gesitueerd in Mexico en doet denken aan Leone, is weer een voltreffer.

7 8 6.5 7 7

- The man who shot Liberty Valence (western / drama : 8)
- Colorado Territory (western : 8)